Και ποιος δεν έχει ακούσει ή δεν έχει περάσει κάποια στιγμή από τις λεγόμενες «Τρύπες του Καραμανλή» στην Αττική. Οι πιο μυημένοι γνωρίζουν το σημείο και ως Λουμπάρδα, λόγω της ομώνυμης παραλίας στο σημείο. Οι περίφημες Τρύπες του Καραμανλή είναι τα περίφημα τούνελ στην Αθηνών – Σουνίου που βρίσκονται ανάμεσα σε Βάρκιζα και Κορωπί.

Ίσως έχεις συνεννοηθεί πολλές φορές με κάποιον γνωστό σου για το πού πρέπει να πάει προσδιορίζοντάς το σημείο με βάση τις Τρύπες του Καραμανλή. Λέγοντας για παράδειγμα ότι είναι πιο πριν ή πιο μετά από εκείνο το σημείο. Γιατί όμως λέγονται έτσι και πώς έγιναν τόσο γνωστές όχι μόνο στους Αθηναίους αλλά ακόμη σε ανθρώπους που δεν έχουν περάσει ποτέ από εκεί. Υπάρχουν αρκετές ιστορίες που τις συνοδεύουν…

Οι «Τρύπες του Καραμανλή» και ποια είναι η ιστορία τους

Τα δύο τούνελ βρίσκονται στο 31 χιλιόμετρο της Αθηνών-Σουνίου και αποτελούσαν ανέκαθεν ένα σημείο του οδικού δικτύου που απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή από τους οδηγούς λόγω επικινδυνότητας. Παλιά μάλιστα οι οδηγοί συνήθιζαν να κορνάρουν κάθε φορά που περνούσαν από εκεί. Λόγω της κατασκευής και της κλίσης του δρόμου, υπάρχει περιορισμένη ορατότητα καθιστώντας το σημείο επικίνδυνο. Ακόμη και σήμερα οι οδηγοί συνηθίζουν να μειώνουν την ταχύτητά τους πλησιάζοντας. Το απότομο τούνελ της Βάρκιζας είναι σήμα κατατεθέν της περιοχής εδώ και πολλά χρόνια.

Οι Τρύπες του Καραμανλή αποτέλεσαν ένα πολύ σημαντικό έργο για την εποχή τους. Και όχι άδικα αν σκεφτεί κανείς ότι πριν από αυτές, οι περιοχές που βρίσκονταν στα παράλια της νότιας Αττικής ήταν ουσιαστικά αποκομμένες από το κέντρο της Αθήνας με άμεσο τρόπο. Η σύνδεσή τους γινόταν από τις περιοχές των Μεσογείων. Το σημείο μάλιστα εκεί, δεν ήταν προσβάσιμο, ακόμη και μέχρι το 1954. Και τα δύο τούνελ, δεν ονομάστηκαν, βέβαια, τυχαία έτσι καθώς αποτέλεσαν ένα από τα πλέον αγαπημένα (ίσως και το αγαπημένο) έργα του τότε πρωθυπουργού Καραμανλή. Ο ίδιος μάλιστα είχε παρακολουθήσει πολύ στενά την διαπλάτυνση του δρόμου και την κατασκευή της δεύτερης σήραγγας, παρά το γεγονός ότι τελικά δεν μπόρεσε να παραστεί στα εγκαίνια της δεύτερης τον Μάρτιο του 1980.

Η πρώτη σήραγγα μήκους 7 μέτρων είχε κατασκευαστεί σε χρόνο ρεκόρ το 1954. Χρειάστηκαν μόλις 3 μήνες και το κόστος ήταν 10 εκατομμύρια δραχμές.

Η απόπειρα δολοφονίας του Γεώργιου Παπαδόπουλου

Εκτός όμως από το ότι ήταν το αγαπημένο έργο του Καραμανλή και ότι αποτέλεσαν το κομβικό σημείο για να ενωθεί η νότια Αττική με το κέντρο της Αθήνας, οι Τρύπες του Καραμανλή έχουν να διηγηθούν ακόμη μία ιστορία. Σε εκείνο το σημείο ακριβώς, και με έναν ιδιαίτερο τρόπο, αποπειράθηκε να δολοφονήσει τον δικτάτορα Γεώργιο Παπαδόπουλο, ο Αλέκος Παναγούλης το 1968. Ήταν Τρίτη 13 Αυγούστου όταν ο Αλέκος Παναγούλης είχε καταφέρει να κρύψει εκρηκτικά στη σήραγγα της Αθηνών – Σουνίου. Η βόμβα πράγματι εξερράγη όχι όμως με το αποτέλεσμα που περίμενε ο Παναγούλης.

Το αυτοκίνητο του Παπαδόπουλου είχε προλάβει να περάσει δευτερόλεπτα νωρίτερα από το σημείο με αποτέλεσμα η απόπειρα να μην πετύχει. Και ενώ ο Παναγούλης είχε υπολογίσει τα λεπτά που θα χρειαστούν για να φτάσει από τη βίλα του στο Λαγονήσι ξεκινώντας στις επτάμισι το πρωί από εκεί, τελικά δεν μπορούσε να το προβλέψει με τόση ακρίβεια.

Στο σημείο επικράτησε πανικός. Οι άνδρες της ασφάλειας άρχισαν να ψάχνουν ενώ επί τόπου ειδοποίηθηκε και η αρμόδια διοίκηση της Χωροφυλακής. Ήταν θέμα χρόνο να συλληφθεί ο Παναγούλης, όπως και έγινε όταν εντοπίστηκε μετά από συστηματική έρευνα. Χαρακτηριστικό είναι ότι τον βρήκαν κρυμμένο σε ένα βράχο φορώντας το μαγιό του. Δεν αποκάλυψε αμέσως το όνομά του αλλά παραδέχτηκε ότι είχε συνεργούς.  έπειτα από δύο μέρες εξακριβώθηκε η ταυτότητά του.

Κάθε φορά που θα περνάς από τις Τρύπες του Καραμανλή θα θυμάσαι, πλέον, και τις ιστορίες που τις συνοδεύουν μέσα στα χρόνια. Και μπορεί και να… κορνάρεις!