Εγκρίθηκαν οι Νέες Ρυθμίσεις για τα Δικαιώματα των Επιβατών από τους Υπουργούς Μεταφορών της ΕΕ
Η πρόταση που επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να χρεώνουν για τις χειραποσκευές εγκρίθηκε από τους υπουργούς Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο ενός νέου πακέτου μεταρρυθμίσεων που αφορά τα δικαιώματα των επιβατών. Παρά τις αντιδράσεις από χώρες όπως η Γερμανία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Σλοβενία, οι νέοι κανόνες προβλέπουν ότι θα είναι ελεύθερη μία μικρή χειραποσκευή που θα τοποθετείται κάτω από το κάθισμα του επιβάτη, ενώ κάθε άλλη αποσκευή θα έχει πρόσθετο κόστος.
Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης υποχρέωση επαναδρομολόγησης των επιβατών με τον πιο γρήγορο διαθέσιμο τρόπο, ακόμα και μέσω άλλων αερογραμμών ή διαφορετικών μέσων μεταφοράς αν αυτό απαιτείται.Σε περίπτωση που δεν προσφερθεί εναλλακτική εντός τριών ωρών, οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να κλείσουν νέο εισιτήριο μόνοι τους και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων έως 400% του αρχικού κόστους.
Αποζημιώσεις και Έκτακτες Περιστάσεις
Για καθυστερήσεις άνω των τεσσάρων ωρών σε πτήσεις μικρού μήκους (μέχρι 3.500 χλμ.), οι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση ύψους 300 ευρώ. Αντίστοιχα, σε πτήσεις μεγαλύτερης διάρκειας (πάνω από 3.500 χλμ.) η αποζημίωση φτάνει τα 500 ευρώ σε περίπτωση καθυστέρησης έξι ωρών.
Οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα μπορούν πλέον να επικαλούνται γενικά «έκτακτες περιστάσεις» εκτός αν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή αναστάτωσης. Επίσης υποχρεούνται να παρέχουν φαγητό και κατάλυμα σε περιπτώσεις καθυστερήσεων· αν δεν το κάνουν αυτό,οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να καλύψουν αυτοί τα έξοδα και στη συνέχεια να ζητήσουν αποζημίωση.
Διαφάνεια στα Δικαιώματα των Επιβατών
Οι μεταρρυθμίσεις εισάγουν σαφέστερους όρους ενημέρωσης: οι αερογραμμές οφείλουν να ενημερώνουν ξεκάθαρα τους πελάτες σχετικά με τα δικαιώματά τους κατά την κράτηση αλλά και όταν εξετάζουν παράπονα. Οι νέοι κανονισμοί ορίζουν ότι οι επιβάτες έχουν προθεσμία έξι μηνών για την υποβολή αιτήματος αποζημίωσης ενώ οι αερογραμμές είναι υποχρεωμένες να απαντούν εντός 14 ημερών.
“Η τελική θέση που υιοθετήθηκε αντανακλά την επείγουσα ανάγκη των ταξιδιωτών για πιο σαφείς κανόνες στον τομέα της αερομεταφοράς”, δήλωσε ο dariusz Klimczak, υπουργός Υποδομών της Πολωνίας που προεδρεύει του Συμβουλίου της ΕΕ. “Οι ανανεωμένοι κανόνες προσφέρουν πάνω από 30 νέα δικαιώματα στους ταξιδιώτες”, πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Kριτική από Καταναλωτικές Οργανώσεις
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) εξέφρασε έντονες αντιρρήσεις σχετικά με τις νέες διατάξεις τονίζοντας πως περιορίζονται σημαντικά βασικά δικαιώματα των ταξιδιωτών.
“Αν και η συμφωνία βελτιώνει κάποια στοιχεία στα χαρτιά παρέχοντας καλύτερη πρόσβαση σε πληροφορίες κατά τη διάρκεια διακοπής πτήσης”, δήλωσε ο Agustín Reyna διευθυντής του BEUC “παρόλα αυτά συνεπάγεται σημαντική υποχώρηση άλλων θεμελιωδών δικαιωμάτων”.
“Τα νέα όρια στην καταβολή αποζημιώσεων πιθανότατα θα αποκλείσουν πολλούς ταξιδιώτες καθώς πολλές καθυστερήσεις κυμαίνονται μεταξύ δύο έως τεσσάρων ωρών”,συμπλήρωσε.
Οι οργανώσεις καταναλωτών έχουν ήδη εκφράσει τη δυσαρέσκεια τους σχετικά με τις χρεώσεις στις χειραποσκευές μέσω καταγγελιών προς τις αρχές προστασίας καταναλωτών καθώς επίσης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάιο.”
“Τέτοιου είδους πρακτικές παραβιάζουν τους κανονισμούς της ΕΕ καθώς σύμφωνα με τη νομολογία θεωρούνται ουσιώδης παράγοντές στη διαδικασία μεταφοράς.” Το κείμενο όμως που εγκρίθηκε νομιμοποιεί αυτές τις χρεώσεις.”
Aκολουθούν συναντήσεις στο Ευρωκοινοβούλιο όπου θα γίνει περαιτέρω συζήτηση επί του θέματος πριν ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις μεταξύ κρατών-μελών ώστε να βρεθεί κοινός τόπος σχετικά με αυτούς τους νέους κανονισμούς.
Η BEUC εξέφρασε την ανησυχία της λόγω του γεγονότος ότι αυτή η αναθεώρηση διεξάγεται μέσω μιας διαδικασίας εξπρές δίνοντας συντομότερες προθεσμίες στο Κοινοβούλιο ώστε αυτό να εγκρίνει την πρόταση απαιτούμενης πλειοψηφίας.