Η Μέση Ανατολή και οι Επιπτώσεις στην Παγκόσμια Οικονομία
Η περιοχή της Μέσης Ανατολής κατέχει την πρωτοκαθεδρία στην παραγωγή πετρελαίου παγκοσμίως και αποτελεί ένα κρίσιμο κόμβο για το θαλάσσιο εμπόριο. Οι υδάτινες οδοί της είναι ζωτικής σημασίας για τα τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο, καθώς και για τα πλοία που διακινούν εμπορευματοκιβώτια γεμάτα αγαθά.
Οι αυξανόμενες εντάσεις στη Μέση Ανατολή έχουν αναπόφευκτα επηρεάσει τις τιμές του πετρελαίου, οδηγώντας σε απότομα άλματα λόγω των ανησυχιών των επενδυτών σχετικά με πιθανές διαταραχές στην προσφορά εξαιτίας μπλοκαρισμάτων ή επιθέσεων στις θαλάσσιες οδούς. Σύμφωνα με το Sky News, η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει αύξηση στα ασφάλιστρα ναυτιλίας, κάτι που τελικά επιβαρύνει τους καταναλωτές. Το αργό πετρέλαιο Brent σημείωσε αύξηση 7,02%, φτάνοντας τα 74,23 δολάρια ανά βαρέλι (τιμή κλεισίματος την Παρασκευή 13 Ιουνίου).
► LIVE οι εξελίξεις από τη Μέση Ανατολή
Αυτή η κατάσταση έχει ευρύτερες συνέπειες για την οικονομία συνολικά, καθώς το πετρέλαιο είναι απαραίτητο σε πολλές διαδικασίες παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών — από πλαστικά προϊόντα μέχρι αεροπορικά ταξίδια. Σύμφωνα με εκθέσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), κάθε αύξηση κατά 10% στις τιμές του πετρελαίου μπορεί να οδηγήσει σε άνοδο περίπου 0,4 ποσοστιαίων μονάδων στον πληθωρισμό στις ανεπτυγμένες χώρες.
Παρά τις προκλήσεις αυτές,κάποιοι ειδικοί παραμένουν αισιόδοξοι σχετικά με τις προοπτικές του εμπορίου στην περιοχή.Ωστόσο, η κατάσταση είναι ήδη τεταμένη λόγω των επιθέσεων από τους Χούθι αντάρτες υποστηριζόμενους από το Ιράν εναντίον πλοίων που διέρχονται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας προς τη Διώρυγα του Σουέζ — μια κομβική διαδρομή για τη μεταφορά εμπορευμάτων.
“Αυτό έχει αναγκάσει πολλά πλοία να κάνουν μακρινές παρακάμψεις γύρω από την Αφρική κατά τη διάρκεια ταξιδιών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης”, δήλωσε η Σάρα Σίφλινγκ (Sarah Schiffling), ακαδημαϊκός στη Σχολή Οικονομικών Hanken. “Οι μεγαλύτεροι χρόνοι ταξιδιού σημαίνουν επίσης ότι η παγκόσμια κινητικότητα μειώνεται”. Η Σίφλινγκ πρόσθεσε ότι όλα αυτά έχουν σοβαρές συνέπειες στα διεθνή δίκτυα μεταφορών και τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Επιπλέον, το Ιράν έχει απειλήσει επανειλημμένα να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ — μια στρατηγικής σημασίας δίοδο που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα. Από εκεί περνά περίπου το ένα τέταρτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν ότι τυχόν αποκλεισμοί θα μπορούσαν να στείλουν τις τιμές πάνω από τα 100 δολάρια ανά βαρέλι.Ωστόσο, μια τέτοιου είδους ενέργεια θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνη για το Ιράν καθώς θα μπορούσε να προκαλέσει αντιδράσεις ακόμα κι από τον κύριο αγοραστή του: την Κίνα — όπως επίσης και άλλες χώρες παραγωγής όπως το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) που εξαρτώνται επίσης από αυτή τη στρατηγικής σημασίας δίοδο.