Αναζητώντας Λύσεις στο Κυκλοφοριακό Χάος της Αττικής
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο Λεκανοπέδιο της Αττικής παραμένει ένα αίνιγμα χωρίς λύση.Κάθε μέρα, χιλιάδες κάτοικοι της Αθήνας αναγκάζονται να ξοδεύουν έως και δύο ώρες ή και περισσότερες για τις μετακινήσεις τους προς και από την εργασία τους. Η κατάσταση στους δρόμους είναι συχνά ασφυκτική, με την κυκλοφορία να φτάνει σε επίπεδα κορεσμού.
Παρά την έλλειψη προφανών λύσεων, ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος και καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, επισημαίνει ότι υπάρχουν πολλές ενέργειες που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για τη βελτίωση της κατάστασης. Ωστόσο, η πολιτική βούληση φαίνεται να λείπει.
«Δεν έχουμε φτάσει στην πλήρη παράλυση που έρχεται»
Ο κ. Γιαννής τονίζει ότι «η κυκλοφορία στην Αθήνα είναι προβληματική αλλά υπάρχουν πόλεις παγκοσμίως με πολύ χειρότερη κατάσταση». Σύμφωνα με τα λεγόμενά του: «Η συμφόρηση ισορροπεί στη βάση των υφιστάμενων υποδομών. Αν κατασκευαστούν νέοι δρόμοι ή απελευθερωθούν υπάρχοντες χώροι,σύντομα θα γεμίσουν ξανά από αυτοκίνητα». Το πραγματικό ζήτημα δεν είναι πώς θα διευκολύνουμε τη ροή των οχημάτων αλλά πώς θα προσφέρουμε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης στους πολίτες μέσω δημόσιων συγκοινωνιών ή άλλων μέσων όπως ποδήλατα και περπάτημα.
«Δεν έχουμε αρχίσει να λύνουμε το ζήτημα»
Σύμφωνα με τον ίδιο ειδικό: «Στην Αθήνα δεν έχουν καθοριστεί σαφείς στόχοι για την αντιμετώπιση του προβλήματος». Είναι χαρακτηριστικό ότι η αύξηση των οχημάτων συνοδεύεται από κακή διαχείριση του δημόσιου χώρου που έχει οδηγήσει σε υπερβολική στάθμευση ΙΧ αυτοκινήτων. Οι στατιστικές δείχνουν πως ένα σταθμευμένο όχημα καταλαμβάνει το δρόμο για το 92% της ημέρας.
“Οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη εφαρμόσει πολιτικές στάθμευσης εδώ και χρόνια”, σημειώνει ο κ. Γιαννής, “ενώ εμείς συνεχίζουμε να αφήνουμε τον δημόσιο χώρο ανοργάνωτο”. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις οι σταθμεύσεις γίνονται εκτός δρόμου ώστε οι κεντρικές αρτηρίες να παραμένουν ελεύθερες.
“Η σωστή κυκλοφορία των ΜΜΜ διασφαλίζεται από την Τροχαία”
Επιπλέον αναφέρει πως “η Τροχαία δεν διαθέτει ούτε έναν συγκοινωνιολόγο”,γεγονός που οδηγεί σε λάθη στη διαχείριση της κυκλοφορίας καθώς δίνεται προτεραιότητα στα ΙΧ αντί στις λεωφορειολωρίδες όπου απαιτείται μαζική μετακίνηση.
Aναφορικά με το μετρό, υπογραμμίζει ότι χρειάζεται άμεσα επέκταση καθώς η Αθήνα χρειάζεται 200 σταθμούς σε 8 γραμμές ενώ αυτή τη στιγμή διαθέτει μόλις τρεις ενεργούς σταθμούς.
“Πρέπει να μοιράζουμε τους προϋπολογισμούς υπέρ των μέσων”
“Ασφυξία σε όλο το δίκτυο της Αττικής”Pάντως σύμφωνα με τον κ. Γιαννή πρέπει άμεσα να γίνουν περιφερειακά έργα ώστε οι κεντρικές περιοχές να ανακουφιστούν από την αυξανόμενη κυκλοφορία.
Ο ίδιος επιβεβαιώνει πως μετά την πανδημία η συμφόρηση έχει αυξηθεί σημαντικά στους κύριους οδικούς άξονες όπως Θηβών και Πατησίων.
Σε πρόσφατη ημερίδα παρουσιάστηκαν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η Αθήνα κατατάσσεται ως μία από τις πιο καθυστερημένες πόλεις στην Ευρώπη όσον αφορά χρόνους αναμονής.
“Η Αθήνα δεν έχει σχέδιο μεταφορών”
Ο Γιώργος Γιαννης επεσήμανε επίσης πως “η τελευταία συνολική στρατηγική για τις συγκοινωνίες δημοσιεύθηκε πριν σχεδόν μισό αιώνα”. Η ανάγκη για μια οργανωμένη προσέγγιση στον τομέα αυτό είναι επιτακτική καθώς οι κυβερνήσεις φαίνεται ότι αγνοούν τη σοβαρότητα του ζητήματος.
