Ανατροπές στη Διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ Λυκείου
Μετά την αναστάτωση που προκάλεσε η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για τη μείωση κατά μία ώρα των μαθημάτων Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ Λυκείου, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να επανεξετάσει την κατάσταση και ζητά νέες προτάσεις από το ΙΕΠ.Η αρχική εισήγηση είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από φιλόλογους, ακαδημαϊκούς και αποφοίτους φιλολογικών τμημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη θεωρεί απαραίτητη την εισαγωγή του μαθήματος “Οικονομία” από το σχολικό έτος 2025-2026, χωρίς ωστόσο να θυσιαστεί κάποιο άλλο μάθημα. Έτσι, ζήτησε από το ΙΕΠ να καταθέσει νέες προτάσεις για τον τρόπο ενσωμάτωσης του μαθήματος Οικονομικών χωρίς να μειωθεί ο διδακτικός χρόνος άλλων γνωστικών αντικειμένων μέχρι την επόμενη εβδομάδα.
Το νέο μάθημα θα καλύπτει βασικές έννοιες της οικονομίας όπως το ΑΕΠ, τον πληθωρισμό και τις αποταμιεύσεις καθώς και απλά χρηματοπιστωτικά εργαλεία. Σύμφωνα με τα σχέδια του υπουργείου,η διδασκαλία αυτού του μαθήματος θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο 2025 στο πλαίσιο των νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τη σχολική χρονιά 2025-2026. Ήδη έχει δοθεί εντολή στον ΔΙΟΦΑΝΤΟ για την εκτύπωση ενός νέου βιβλίου με τίτλο «Οικονομικά» που θα είναι διαθέσιμο στους μαθητές της Α’ Λυκείου.
Αντιδράσεις σχετικά με τη Μείωση Ωρών Διδασκαλίας
Η πρόταση αυτή έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις απόφοιτων πανεπιστημίων και καθηγητών καθώς επίσης και οργανισμών όπως ο Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός».Οι ανησυχίες άρχισαν όταν έγινε γνωστή η πρόταση του ΙΕΠ προς το Υπουργείο Παιδείας για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας στα αρχαία ελληνικά.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Απόφοιτων Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ., «Φιλόλογος», δήλωσε ότι «η γενική αίσθηση είναι ότι πρόκειται για μια λογιστικού τύπου αλλαγή» που δεν συνδέεται οργανικά με τις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης. Τόνισε μάλιστα: “Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω διερωτάται κανείς εύλογα ποια είναι η στρατηγική πίσω από τέτοιες παρεμβάσεις.” Αναρωτήθηκαν ποιος πραγματικά αποφασίζει σχετικά με τη διδακτέα ύλη στα ελληνικά σχολεία.
Παρόμοια ανησυχία εξέφρασε ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ), καλώντας τους επικεφαλής των πανεπιστημιακών τμημάτων Φιλολογίας σε συντονισμένες δράσεις κατά της εισήγησης του ΙΕΠ. Ο Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός» υπογράμμισε επίσης τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτή η αλλαγή στην πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας.