Ετήσια Προβλήματα στην Ειδική Εκπαίδευση και η Πρόσβαση ΑμεΑ
Κάθε χρόνο επαναλαμβάνονται τα ίδια ζητήματα: οι δυσκολίες στα Ειδικά Σχολεία και η έλλειψη πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στην εκπαίδευση. Πολλά νηπιαγωγεία ζητούν δωρεάν γεύματα από το Ινστιτούτο Prolepsis. «Τα παιδιά μας συνεχίζουν να φοιτούν σε ακατάλληλες και επικίνδυνες εγκαταστάσεις ειδικών σχολείων. Δεν έχει κατασκευαστεί κανένα νέο κτίριο, ούτε έχουν γίνει ουσιαστικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών, εκτός από κάποιες επιφανειακές εργασίες… Τα παιδιά μας με σοβαρές αναπηρίες ή αυτισμό παραμένουν σε κοντέινερ, όπως συμβαίνει στο νηπιαγωγείο του Δήμου Αθηναίων και αλλού. Παρά τις διαρκείς υποσχέσεις της κυβέρνησης για προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, οι ανάγκες παραμένουν ανικανοποίητες.»
Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ανησυχητική λόγω της υπερβολικής εξάρτησης από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, κάτι που υπονομεύει την συνεχή επιστημονική παρέμβαση στα παιδιά μας και έχει σοβαρές συνέπειες στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Οι ελλείψεις προσωπικού σε συνδυασμό με την υπερφόρτωση των ειδικών σχολείων καθιστούν την κατάσταση επικίνδυνη ακόμα και στα νεόδμητα κτίρια λόγω της φύσης του μαθητικού πληθυσμού.
Επιπλέον, το φαινόμενο της άρνησης εγγραφής μαθητών έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, κυρίως στον Δήμο Αθηναίων. Η έλλειψη χρηματοδότησης, η υποστελέχωση καθώς και τα ακατάλληλα κτίρια συνδυάζονται με αντιεπιστημονικά προγράμματα σπουδών που μετατρέπουν τα περισσότερα ειδικά σχολεία σε χώρους φύλαξης.
Πολλά παιδιά που φοιτούν σε γενικά σχολεία δεν θα έχουν παράλληλη στήριξη ή νοσηλευτή αυτή τη χρονιά παρά τις γνωματεύσεις του ΚΕΔΑΣΥ. Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι οι μεταφορές των παιδιών που εξακολουθούν να βρίσκονται υπό τον έλεγχο ιδιωτών επιχειρηματιών οι οποίοι συχνά μειώνουν το κόστος εις βάρος των παιδιών.
“Όλα αυτά υλοποιούν τις κατευθύνσεις της ΕΕ σχετικά με την αναπηρία στις οποίες δεσμεύεται η κυβέρνηση μέσω της Εθνικής Στρατηγικής για την Αναπηρία! Είναι πιο απαραίτητο από ποτέ να διεκδικήσουμε όλες τις θεραπείες (εργοθεραπείες, λογοθεραπείες κτλ) να ολοκληρώνονται εντός του σχολείου,” προσθέτουν μέλη του Συλλόγου Γονέων.
Καταγγέλλουν επίσης: “Στον αντίποδα μιας σύγχρονης προσέγγισης στην ειδική αγωγή εμφανίζονται ιδιωτικά ΚΔΑΠ που λειτουργούν ως υποκατάστατο δημόσιων υπηρεσιών.” Αυτές οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν κρατικά κονδύλια μέσω vouchers δημιουργώντας τμήματα πρωινής απασχόλησης για παιδιά με αναπηρίες μαθητικής ηλικίας.
Aιτήματα Γονέων
- Όλα τα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες πρέπει να έχουν πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση χωρίς χρέωση.
- Άμεσος διορισμός μόνιμου προσωπικού ώστε όλες οι απαραίτητες θεραπείες να ολοκληρώνονται κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων.
- Mόνιμη θέση όλων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
- Kάλυψη όλων των οικογενειακών μετακομίσεων ώστε τα παιδιά να μπορούν εύκολα να πηγαίνουν στο σχολείο τους.
- Dωρεάν γεύματα για όλα τα παιδιά καθώς επίσης δημόσιους φορείς πρώιμης διάγνωσης υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης και αποκατάστασης.
“Η Πολιτεία δεν εξασφαλίζει τη μεταφορά 23 παιδιών στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ Αγίας Παρασκευής,” καταγγέλλεται από γονείς ενώ καθημερινά αυξάνεται ο αριθμός εκείνων που αποκλείονται από το δικαίωμα στη μόρφωση λόγω προβλημάτων στις μεταφορές.”
Aνάγκη Δράσεων
- Pλήρης αντισεισμικός έλεγχος όλων των σχολικών μονάδων καθώς επίσης ανέγερση νέων ασφαλών κτιρίων όπου απαιτείται.
- Nέα δομές πρέπει άμεσα να δημιουργηθούν ώστε όλα τα επικίνδυνα κτίρια να αντικατασταθούν σύντομα!
“Το πρόγραμμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ εφαρμόζεται εδώ και χρόνια παρέχοντας δωρεάν γεύματα στους μαθητές.” Από το 2012 μέχρι σήμερα έχουν διανεμηθεί πάνω από 19 εκατομμύρια υγιεινά γεύματα σε περίπου 204850 μαθητές.” Το πρόγραμμα αυτό ενισχύει όχι μόνο τη σωματική αλλά κι την ψυχική ευημερία των παιδιών.”