Απάτες στο Διαδίκτυο: Πόσο Εκτεθειμένοι Είναι οι Έλληνες Καταναλωτές σε Phishing, Deepfakes και Οικονομικές Απώλειες

Απάτες στο διαδίκτυο: Phishing, deepfakes και οικονομικές απώλειες – Πόσο ευάλωτοι είναι οι Έλληνες καταναλωτές

Απάτες στο Διαδίκτυο: Η Επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης στους Καταναλωτές

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για λογαριασμό της Visa, το 63% των καταναλωτών που υπήρξαν θύματα διαδικτυακής απάτης έχουν χάσει έως 199 ευρώ. Επιπλέον, σχεδόν οι μισοί από αυτούς δεν είναι σίγουροι για την ικανότητά τους να αναγνωρίσουν περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί από τεχνητή νοημοσύνη.

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι περισσότεροι από έξι στους δέκα συμμετέχοντες (63%) εκφράζουν επιφυλακτικότητα όταν μια προσφορά φαίνεται υπερβολικά ελκυστική για να είναι αληθινή. Το 50% δηλώνει καχυποψία όταν η πηγή ή η μάρκα είναι άγνωστη, ενώ το 46% ανησυχεί για τη χαμηλή ποιότητα του περιεχομένου ή τις ασυνήθιστες μεθόδους πληρωμής. Το 44% παραμένει επιφυλακτικό απέναντι σε ύποπτους συνδέσμους URL.

Όσον αφορά την αναγνώριση περιεχομένου που έχει παραχθεί μέσω AI, το 53% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι δεν αισθάνεται σίγουροι γι’ αυτό. Αντίθετα,το 45% νιώθει αρκετά ή πολύ σίγουρο στην αναγνώριση εικόνων και βίντεο που έχουν δημιουργηθεί με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης,με τα ποσοστά αυτά να είναι υψηλότερα στις νεότερες ηλικιακές ομάδες.

Πάνω από τέσσερις στους δέκα πιστεύουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα δυσκολέψει την ανίχνευση διαδικτυακών απατών. Το 34% θεωρεί ότι θα υπάρξουν περιπτώσεις όπου θα διευκολύνει την ανίχνευση τους αλλά και άλλες όπου θα τις καθιστά πιο δύσκολες προς αναγνώριση. Μάλιστα, ένα ποσοστό μόλις του 10% δεν προβλέπει καμία επίδραση.

Phishing: Η Κορυφαία Μέθοδος Απάτης

Σχεδόν έξι στους δέκα συμμετέχοντες ανέφεραν ότι έχουν γίνει στόχος phishing επιθέσεων. Είναι αξιοσημείωτο πως οι απάτες που χρησιμοποιούν AI ή deepfake τεχνικές εντοπίζονται πλέον μόνο από το 7% των ερωτηθέντων. Οι συνέπειες για όσους έπεσαν θύματα διαδικτυακής απάτης περιλαμβάνουν οικονομική ζημία (22%), συναισθηματική ταλαιπωρία (17%) και φόβο απέναντι στις ηλεκτρονικές συναλλαγές (16%). Από αυτούς που υπέστησαν οικονομική ζημία, το ποσοστό του 63% έχασε ποσά μέχρι και €199.

Οι συνέπειες όμως ξεπερνούν την οικονομική ζημία: μετά από μια προσπάθεια εξαπάτησης, το 41% δήλωσε πως έγινε πιο προσεκτικό στο μέλλον αλλά παραμένει ανοιχτό σε μικρότερες επιχειρήσεις για αγορές online ενώ το υπόλοιπο περιορίζει τις αγορές του μόνο σε μεγάλες γνωστές εταιρείες.

Η Στρατηγική της Visa κατά των Απατών στα Social Media

Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα δήλωσε: «Η έρευνα αποδεικνύει τη σύνθετη φύση των διαδικτυακών απατών στη σύγχρονη εποχή της Τεχνικής Νοημοσύνης». Η Visa εντείνει τις προσπάθειές της κατά αυτών των απατών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω προηγμένων τεχνικών AI και συνεργασιών με τράπεζες και ψηφιακές πλατφόρμες ώστε να διασφαλίσει ασφαλείς ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Πρωτοποριακές Πρωτοβουλίες για την Ασφάλεια του Ηλεκτρονικού Εμπορίου

“Για περισσότερα από τρεις δεκαετίες”, συνεχίζει ο Πετράκης,” η Visa εργαλεία AI προκειμένου να εξασφαλίσει ασφαλείς πληρωμές.”

Πρωτοποριακές Πρωτοβουλίες για την Ασφάλεια του Ηλεκτρονικού Εμπορίου

“Η ενημέρωση,” , τονίζει ο Πετράκης,” είναι εξίσου σημαντική όσο η καινοτομία.”

Μια δέσμευση για την προστασία των καταναλωτών και την υποστήριξη για μικρές επιχειρήσεις

“Ο Σταύρος Καφούνης,” , πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας είπε:” Η έκθεση αυτή παρέχει πολύτιμα στοιχεία σχετικά με τη στάση των καταναλωτών απέναντι στις πιθανές απάτες.”

Scroll to Top