«Υπουργικό Συμβούλιο: Οι Καυτές Συζητήσεις και οι Σημαντικές Αποφάσεις»

Τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη με Μερτς – Στο επίκεντρο οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή

Συνεδρίαση Υπουργικού Συμβουλίου υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού

Σήμερα, το Υπουργικό Συμβούλιο συγκλήθηκε με αντικείμενο την έγκριση νομοθετικών πρωτοβουλιών από τα υπουργεία Οικονομίας, Εργασίας, Δικαιοσύνης, Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Τουρισμού και Υποδομών υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Αρχικά εγκρίθηκε ο Κρατικός Προϋπολογισμός καθώς και ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός για την περίοδο 2026-2029. Οι λεπτομέρειες παρουσιάστηκαν από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Υφυπουργό κ. Αθανάσιο Πετραλιά. Σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους, αυτός ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός συντάσσεται για πρώτη φορά σύμφωνα με τον νόμο 5217/2025 (Α’ 120), που ενσωματώνει στην εθνική νομοθεσία την οδηγία (EE) 2024/1265 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 σχετικά με τις απαιτήσεις των δημοσιονομικών πλαισίων των κρατών-μελών.

Η εκτίμηση για τον πραγματικό ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Σχέδιο που υποβλήθηκε το Οκτώβριο του 2024 ήταν αρχικά στο 2% για το έτος 2026, ενώ οι αναθεωρημένες προβλέψεις δείχνουν αύξηση σε ποσοστά όπως: 2,4% (+0,4%) για το ίδιο έτος και μικρές αυξήσεις στα επόμενα χρόνια έως το τέλος της περιόδου προγραμματισμού.

Όσον αφορά τον πληθωρισμό αναμένεται να κυμανθεί γύρω από το επίπεδο του 2,2%-2,3% κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής ενώ η μέση ανεργία θα υποχωρήσει κάτω από το όριο του 8%. Το πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται σε ποσοστό περίπου στο 2,8% για το έτος 2026.

Ο προϋπολογισμός περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις όπως η πλήρης κατάργηση συμψηφισμού αύξησης συντάξεων με προσωπικές διαφορές από το έτος 2027 καθώς επίσης η πλήρης απαλλαγή ΕΝΦΙΑ σε κύριες κατοικίες σε περιοχές μικρού πληθυσμού.

Κοινωνική Συμφωνία στον Τομέα Εργασίας

Η υπουργός Εργασίας κ. Νίκη Κεραμέως παρουσίασε τη νέα κοινωνική συμφωνία που αποσκοπεί στην ενίσχυση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Η συμφωνία αυτή είναι ιστορικής σημασίας καθώς επιτεύχθηκε μέσω ενός εκτενούς διαλόγου μεταξύ κυβέρνησης και κοινωνικών εταίρων.

  • Για τους εργαζόμενους: Αυξήσεις μισθών και βελτίωση παροχών δημιουργούν ένα πιο ασφαλές εργασιακό περιβάλλον.
  • Για τις επιχειρήσεις: Δημιουργείται ένα σταθερό πλαίσιο που διευκολύνει τις επενδύσεις στους εργαζομένους μειώνοντας τις αντιθέσεις στον χώρο εργασίας.

Bασικοί Άξονες της Κοινωνικής Συμφωνίας:

  • Eύκολη επέκταση συλλογικών συμβάσεων εργασίας
  • Pλήρης προστασία εργαζομένων μετά τη λήξη συμβάσεων
  • Eπιτάχυνση διαδικασιών επίλυσης διαφορών μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών

Eθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) για την περίοδο 2026-2030

Aπό πλευράς του Αναπληρωτή Υπουργού κ. Νικόλαου Παπαθανάση έγινε εισήγηση σχετικά με την έγκριση αυτού του προγράμματος ανάπτυξης που έχει στόχο να στηρίξει τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω αξιοποίησης εθνικών πόρων προς όφελος όλων των πολιτών στην Ελλάδα.

Tα κύρια στοιχεία της νέας προγραμματικής περιόδου είναι:

  • Eνισχυμένος προϋπολογισμός: Περίπου 16 δισεκατομμύρια ευρώ διαθέσιμοι πόροι συμπεριλαμβανομένης υπερδέσμευσης 130%
  •  

  • Eπαρκείς πόροι:  Διαθέσιμοι πόροι ύψους περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ για αποπληρωμή έργων προηγούμενης περιόδου. 
  •  






Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2026-2030

Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2026-2030: Νέες Προοπτικές και Στρατηγικές

Το 2028 σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου, αυτοτελούς και σύγχρονου θεσμικού πλαισίου που στοχεύει στην ενίσχυση της αποδοτικότητας στη διαχείριση των προγραμμάτων του ΕΠΑ, καθώς και στην υλοποίηση και χρηματοδότηση των έργων που περιλαμβάνονται σε αυτά.

Η συμπληρωματικότητα με τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι κρίσιμη για την επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας. Η συμβολή του νέου πλαισίου θα είναι καθοριστική για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής σχετικά με την Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη.

Οι στρατηγικές προτεραιότητες περιλαμβάνουν τις υποδομές, τις μεταφορές, τη ψηφιακή μετάβαση, τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω πράσινων πρακτικών, καθώς επίσης τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας απέναντι σε κρίσεις καθώς και στη στήριξη κοινωνικών δομών που αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως η στέγαση και η δημογραφική πρόκληση.

Αξιοποιούνται επίσης νέα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως εγγυήσεις, δάνεια ή συμμετοχές σε κεφάλαιο μέσω Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για να κινητοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια. Η κανονική διάρκεια του Προγράμματος ορίζεται στα πέντε χρόνια με δυνατότητα παράτασης δύο ετών για την ολοκλήρωση των έργων.

Αναπτυξιακοί Στόχοι του ΕΠΑ 2026-2030

  • Kοινωνική Συνοχή & Ανάπτυξη
  • Aνάπτυξη Υποδομών & Μεταφορών
  • Pολιτική Προστασία & Κλιματική Κρίση
  • Kαινοτομία & Aνταγωνιστικότητα
  • Pψηφιακός Μετασχηματισμός & Τεχνητή Νοημοσύνη
  • Pράσινη Aνάπτυξη & Μετάβαση προς Πράσινες Πρακτικές
  • Aναγκαία Υποστήριξη Προγραμμάτων

Ο αρχικός προϋπολογισμός του Εθνικού Προγράμματος ανέρχεται σε 13.157 εκατ. ευρώ με σκοπό:

  • Tην υλοποίηση αναπτυξιακών παρεμβάσεων σε όλη τη χώρα.
  • Tην κάλυψη δαπανών έργων από εθνικούς πόρους που ήταν προηγουμένως ενταγμένα στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΑΠΔΕ.
  • Tη μεταφορά έργων από το ΕΠΑ 2021-2025 ώστε να ωριμάσουν για ένταξη στο νέο πρόγραμμα.

Η ενδυνάμωση των εθνικών πόρων θα συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας μέσω στρατηγικού σχεδιασμού ανάπτυξης αλλάζοντας τον τρόπο παρακολούθησης αναπτυξιακών παρεμβάσεων πανελλαδικά.

Nομοθετικές Πρωτοβουλίες στον Χώρο Δόμησης

O Υπουργός Περιβάλλοντος κ. Σταύρος Ν. Παπασταύρου μαζί με άλλους υπουργούς παρουσίασαν σχέδιο νόμου για καλύτερη οργάνωση στον τομέα δόμησης . Ο στόχος είναι η δημιουργία μιας δημόσιας αρχής δόμησης υπό έναν ισχυρό φορέα , εξασφαλίζοντας διαφάνεια στις διαδικασίες αδειοδότησης .

  • Το 44% των Δήμων δεν διαθέτει υπηρεσίες δόμησης , ενώ μόνο το 56% έχει οργανωμένες υπηρεσίες .
  • 28 Δήμοι άνω των 25 χιλιάδων κατοίκων δεν έχουν Υπηρεσίες Δόμησης.
  • 35% λειτουργούν με λιγότερους από δύο μηχανικούς .
  • Ο μέσος χρόνος έκδοσης οικοδομικών αδειών κυμαίνεται στους έξι έως οκτώ μήνες , ενώ υπάρχουν περιπτώσεις καθυστέρησης άνω των πέντε ετών .
  • Οι βαθμολογίες αξιολόγησης πολιτών στις υπηρεσίες αυτές είναι χαμηλές (3,4/10).
    < / ul >

    Nέα Ρυθμίσεις στο Κληρονομικό Δίκαιο

    The Minister of Justice Mr georgios Floridis and the Deputy Minister Mr Ioannis Bougas presented a bill for the revision of inheritance law with key reforms aimed at protecting the true will of the testator and enhancing fairness in inheritance matters.
    The proposed changes include:

    • Strengthening safeguards for handwritten wills to ensure their validity under specific conditions; introducing new legal concepts such as inheritance contracts that allow future heirs to negotiate terms before death; and clarifying rights for partners in civil unions regarding inheritance rights.
      < / li >< /li >< /li >< /li >< / ul >

      The goal is to create a more equitable and clear framework for managing inheritances while addressing long-standing issues within existing laws that have caused confusion or inequity among heirs.< / h3 >

      < / body >
      < / html >

      Εκσυγχρονισμός του Κληρονομικού Δικαίου και Νέες Ρυθμίσεις στον Τουριστικό Τομέα

      Σκοπός της αναθεώρησης είναι η βελτίωση της λειτουργικότητας του Κληρονομικού Δικαίου για νομικούς επαγγελματίες και πολίτες, προσφέροντας ουσιαστική προστασία σε άτομα, συντρόφους και συζύγους, ανταγωνιζόμενη τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες. Η διαδικασία αυτή προήλθε από την εργασία μιας επιτροπής ειδικών στο κληρονομικό δίκαιο υπό την καθοδήγηση του Ομότιμου Καθηγητή Απόστολου Γεωργιάδη από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

      Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο που αφορά την ενσωμάτωσή της Οδηγίας 2023/2661 σχετικά με τα ευφυή συστήματα μεταφορών.

      • Σκοπός του νομοσχεδίου: Δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού πλαισίου για τη χρήση των Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών (ITS) με στόχο τη διαλειτουργικότητα των εθνικών συστημάτων με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
      • Ορισμός ITS: Συστήματα που χρησιμοποιούν τεχνολογίες πληροφορικής στον τομέα των οδικών μεταφορών περιλαμβάνοντας υποδομές, οχήματα και χρήστες καθώς επίσης τη διαχείριση κυκλοφορίας.
      • Διακρατική συνεργασία: Διασφάλιση ότι οι μεταφορές θα λειτουργούν αποτελεσματικά μεταξύ διαφορετικών χωρών της Ευρώπης.
      • Aνάπτυξη προτύπων: Δημιουργία κοινών τεχνικών προδιαγραφών για τα ITS ώστε να υπάρχει συνοχή στην εφαρμογή τους.

      Aυτές οι νέες ρυθμίσεις αποβλέπουν στην επίλυση σημαντικών ζητημάτων όπως:

      • – Η απουσία ενός ενιαίου συστήματος μεταφορών στην Ευρώπη που δυσχεραίνει τη συνεργασία μεταξύ κρατών.
      • – Η περιορισμένη ανταλλαγή δεδομένων ανάμεσα σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που εμποδίζει την ανάπτυξη «έξυπνων» υπηρεσιών κινητικότητας.
      • – Η αναποτελεσματικότητα στη χρήση ψηφιακών εργαλείων στις μεταφορές προκαλώντας καθυστερήσεις και αυξημένα κόστη.

      Aπό την άλλη πλευρά, η Υπουργός Τουρισμού κ.Όλγα Κεφαλογιάννη παρουσίασε ένα νέο νομοσχέδιο που αποβλέπει στη βελτίωση των διαδικασιών ίδρυσης συγκεκριμένων τουριστικών δραστηριοτήτων. Στο Μέρος Α’ περιλαμβάνονται μέτρα εκμοντερνισμού ώστε να διευκολυνθεί η ίδρυση θεματικών πάρκων ή γηπέδων γκολφ καθώς επίσης η εκμίσθωση επιβατηγών αυτοκινήτων μέσω προκρατήσεων.

      Sτο Μέρος Β’, θεμελιώνονται νέοι κανόνες διοίκησης για τις τουριστικές επιχειρήσεις με στόχο έναν πιο αξιόπιστο τομέα. Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνουν τον εκμοντερνισμό κανονισμών λειτουργίας γραφείων ενοικίασης αυτοκινήτων καθώς επίσης αυξάνονται οι δυνατότητες ανέγερσης δωματίων προσωπικού σε καταλύματα camping για καλύτερες συνθήκες εργασίας.
      Η διαδικασία ελέγχου ενισχύεται ενώ παρέχεται δυνατότητα αξιοποίησης υφισταμένων κτιρίων κοντά στη θάλασσα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις προς όφελος της ενεργειακής τους αναβάθμισης.
      Τέλος, εισάγονται μέτρα στήριξης ειδικών μορφών τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός ενώ παράλληλα εξετάζεται η βελτίωση των συνθηκών φοίτησης στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.).

      Οι σπουδαστές των Α.Σ.Τ.Ε. θα έχουν πλέον ίσες ευκαιρίες με τους φοιτητές των Α.Ε.Ι., ενισχύοντας τη δικαιοσύνη στο εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, ο ρόλος του Ε.Ο.Τ. ενδυναμώνεται στον τομέα της χρηματοδότησης εκδηλώσεων που προάγουν την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό, δίνοντάς του τη δυνατότητα να συμμετέχει σε σημαντικές διοργανώσεις μέσω διαφανών και τεκμηριωμένων διαδικασιών.

      Επιπλέον, επιλύονται ζητήματα που σχετίζονται με τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις υπέρ του Ε.Ο.Τ., διευκρινίζοντας τις αρμοδιότητες για να διασφαλιστεί η νόμιμη και ομαλή διαδικασία καθορισμού αποζημιώσεων.

Scroll to Top