«Αδιέξοδο για τις Ευρωπαϊκές Αυτοκινητοβιομηχανίες: Η Κίνα Θριαμβεύει ενώ οι Στόχοι για τα Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα Φαίνονται Μη Ρεαλιστικοί»

Σε αδιέξοδο οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες: «Μη ρεαλιστικός στόχος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυριαρχεί η Κίνα»

Αναθεώρηση Σχεδίων για την Αυτοκινητοβιομηχανία στην ΕΕ

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης απέστειλαν μια κοινή επιστολή προς την Κομισιόν, εκφράζοντας τις ανησυχίες τους σχετικά με το σχέδιο της ΕΕ να απαγορεύσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όπως αναφέρουν, «οι κλιματικοί κανονισμοί κινδυνεύουν να αποδυναμώσουν την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ και το δίκτυο προμηθευτών της». Οι ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν ολοένα και περισσότερες προκλήσεις καθώς δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν τις κινεζικές επιχειρήσεις που κυριαρχούν στη διεθνή αγορά, έχοντας αποκτήσει σημαντικό πλεονέκτημα στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.

Παράλληλα, η ενεργειακή κρίση που έχει προκληθεί από τη ρήξη με τη Ρωσία και η απώλεια του φθηνού ρωσικού φυσικού αερίου που τροφοδοτούσε τις βιομηχανίες έχουν επιδεινώσει την κατάσταση. Επιπλέον, οι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ έχουν προσθέσει πίεση στις εταιρείες που επένδυσαν στους ηλεκτρικούς κινητήρες, οδηγώντας σε αποτυχία των στρατηγικών τους. Στην επιστολή τους οι επικεφαλής κορυφαίων εταιρειών του κλάδου καλούν την πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν να επανεξετάσει τα σχέδια κατάργησης των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο και φυσικό αέριο) μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030. Υποστηρίζουν ότι η κυριαρχία της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων και τα νέα εμπορικά εμπόδια από τις ΗΠΑ δημιουργούν πρόσθετες δυσκολίες.

«Το σχέδιο μετάβασης της Ευρώπης για τη βιομηχανία αυτοκινήτου πρέπει να ξεπεράσει τον ιδεαλισμό και να αναγνωρίσει τις τρέχουσες βιομηχανικές και γεωπολιτικές πραγματικότητες», δήλωσαν στην επιστολή τους ο Όλα Κάλενιους, πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και διευθύνων σύμβουλος της mercedes-Benz Group AG, καθώς και ο Ματίας Τσινκ, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προμηθευτών Αυτοκινητοβιομησίας.

«Η επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές CO₂ το 2030 και το 2035 δεν είναι πλέον εφικτή»,σημείωσαν οι δύο άνδρες. Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι η Mercedes-Benz βρίσκεται κοντά σε μια ιστορική συμφωνία με τον παραδοσιακό γερμανικό ανταγωνιστή BMW ώστε να παρέχει κινητήρες εσωτερικής καύσης λόγω καθυστέρησης στο σχέδιο ηλεκτροκίνησης. Παρομοίως, η Opel ανακοίνωσε ότι αναβάλλει τη πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Η παρέμβαση αυτή υπογραμμίζει τη διαρκώς αυξανόμενη αντίθεση μεταξύ των στόχων κλιματικής αλλαγής που θέτει η Ευρώπη και των σοβαρών οικονομικών πιέσεων που αντιμετωπίζει ένας από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς κλάδους στην ήπειρο.

Οι κατασκευαστές έχουν παρουσιάσει πολλές νέες ηλεκτρικές επιλογές αλλά τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα αντιστοιχούν μόλις στο 15% περίπου των συνολικών πωλήσεων. Η υιοθέτηση αυτών ποικίλει ανά κράτος μέλος ενώ οι κινεζικοί κατασκευαστές προσφέρουν πολύ ανταγωνιστικά μοντέλα συνδυάζοντας ποιότητα υψηλού επιπέδου με τεχνολογία σε προσιτές τιμές. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Bloomberg, οι περισσότεροι κατασκευαστές συνεχίζουν να αντλούν σημαντικά έσοδα από τα παραδοσιακά μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης όπως SUV υψηλής αξίας.

Οι προμήθειες επίσης βρίσκονται υπό πίεση: χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η continental AG που μειώνει θέσεις εργασίας ενώ η Valeo SE προβλέπει πτώση στα κέρδη λόγω επιβράδυνσης στη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα καθώς επίσης αύξηση στα κόστη χρηματοδότησης.

Analysts predict that the current situation will lead to further restructuring within the supply chain as EU policymakers continue to defend the target for 2035 despite industry warnings about its feasibility and potential economic impact on one of Europe’s largest industrial sectors.

Scroll to Top