Η θέση του κυβερνήτη στο αεροσκάφος της Air India, το οποίο υπέστη βλάβη και οδήγησε σε απώλεια ελέγχου κατά τη διάρκεια της πτήσης, φαίνεται να είναι η αιτία που το αεροπλάνο κατέπεσε σε κατοικημένη περιοχή στην Ινδία.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΑΙΒ), η κύρια αιτία της πτώσης εντοπίστηκε σε ένα φαινομενικά ασήμαντο αλλά καταστροφικό ζήτημα: το κάθισμα του κυβερνήτη. Κατά τη διάρκεια της απογείωσης, το κάθισμα μετακινήθηκε προς τα πίσω λόγω αποτυχίας στον μηχανισμό ασφαλείας. Αυτή η ξαφνική κίνηση προκάλεσε την ακούσια αλλαγή των μοχλών ώθησης στη θέση μηδέν («idle»), με αποτέλεσμα να μειωθεί άμεσα η ισχύς των κινητήρων.
Παρά τις προσπάθειες του συγκυβερνήτη να επαναφέρει την κατάσταση υπό έλεγχο, δεν τα κατάφερε. Όλα αυτά έχουν καταγραφεί χάρη στο μαύρο κουτί του αεροσκάφους.
Ο συγκυβερνήτης φώναξε «πέφτει η ώθηση», ενώ ο κυβερνήτης απάντησε «η θέση μου». Το πόρισμα δημοσιοποιήθηκε την Κυριακή (15/6/25) και αναφερόταν σε μηχανική βλάβη στο κάθισμα του κυβερνήτη. Το περιστατικό συνέβη κατά τη διαδικασία απογείωσης, με το αεροσκάφος να χάνει ύψος αντί να κερδίζει και τελικά να συντρίβεται στην κατοικημένη περιοχή, τυλίγοντας τον εαυτό του στις φλόγες.
Μικρές βλάβες,μεγάλες συνέπειες
Το Boeing 787 Dreamliner θεωρείται ένα από τα πιο σύγχρονα επιβατικά αεροσκάφη παγκοσμίως. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, ακόμη και σε μια τέτοια τεχνολογική θαυματουργία, ένας φαινομενικά ασήμαντος μηχανισμός όπως η ράγα καθίσματος του κυβερνήτη μπορεί να αποτελέσει τον κρίσιμο παράγοντα που λείπει από την ασφάλεια.
Το συμβάν αυτό αναδεικνύει μια παλαιότερη θεωρία σχετικά με τις “ανθρώπινες παγίδες” στη σχεδίαση: όταν οι διεπαφές ανθρώπου-μηχανής δεν περιλαμβάνουν μέτρα για την πρόληψη λαθών, τότε οι παραλείψεις γίνονται αναπόφευκτες.
