Αλλαγές στις Συναλλαγές: Ανάληψη Μετρητών από Καταστήματα στην Ελλάδα το 2026
Μια σημαντική καινοτομία αναμένεται να εισαχθεί στην ελληνική αγορά το 2026, καθώς η Mastercard προγραμματίζει την παροχή υπηρεσίας ανάληψης μετρητών απευθείας από τα ταμεία καταστημάτων και σούπερ μάρκετ, χωρίς την ανάγκη χρήσης ΑΤΜ.
Η νέα αυτή πρωτοβουλία αξιοποιεί την εκτενή υποδομή των τερματικών POS και βρίσκεται σε στάδιο σχεδιασμού, με σκοπό να ξεκινήσει πιλοτικά σε επιλεγμένα σημεία λιανικής πώλησης.
Ο Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, τονίζει ότι ο στόχος είναι η διευκόλυνση των πολιτών και η αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα που θα συμμετάσχουν. «Τέλος» τα ΑΤΜ: Ανάληψη από τα ταμεία – Πώς θα λειτουργεί το cashback.
Με τη νέα υπηρεσία οι πελάτες θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ανάληψη μετρητών κατά τη διάρκεια της αγοράς ενός προϊόντος (χωρίς να χρειάζεται να εντοπίσουν κάποιο ΑΤΜ), χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τη χρεωστική τους κάρτα.Ο πελάτης ενημερώνει τον υπεύθυνο του ταμείου για το ποσό που επιθυμεί σε μετρητά και το POS χρεώνει συνολικά την αξία της αγοράς μαζί με το ποσό ανάληψης.
Για παράδειγμα, αν μια συναλλαγή ανέρχεται στα 60 ευρώ, ο πελάτης μπορεί να ζητήσει επιπλέον 40 ευρώ. Έτσι η κάρτα του θα χρεωθεί συνολικά 100 ευρώ και θα παραλάβει άμεσα τα 40 ευρώ στο ταμείο. Η υπηρεσία αυτή θα είναι διαθέσιμη μόνο μέσω χρεωστικών καρτών σε συγκεκριμένα καταστήματα όπως σούπερ μάρκετ και παντοπωλεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες του κόσμου, αναμένεται ότι το ποσό των μετρητών ανά συναλλαγή θα έχει περιορισμούς (γενικά μεταξύ 50–100 ευρώ), ενώ οι τελικές αποφάσεις για τις ελληνικές συνθήκες θα ληφθούν σε συνεργασία με τράπεζες και επιχειρήσεις. Το cashback είναι ήδη διαδεδομένο στις αγορές χωρών όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Φινλανδία και ΗΠΑ. Η Mastercard έχει εφαρμόσει παρόμοιο μοντέλο στην Πολωνία και την Κύπρο όπου οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιούν μικρές αναλήψεις στα σούπερ μάρκετ ή άλλα καταστήματα υπό τον όρο ότι κάνουν κάποια αγορά.
Αυτή η προσέγγιση έχει διευκολύνει την πρόσβαση σε μετρητά ενώ παράλληλα ενισχύει τη δραστηριότητα στα φυσικά καταστήματα. Στον στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρίας περιλαμβάνεται επίσης η επέκταση συνεργασιών με υπεραστικά ΚΤΕΛ ώστε οι επιβάτες να μπορούν να πληρώνουν μέσω κάρτας αυτόματα κατά την έξοδο τους χρησιμοποιώντας τεχνολογία tap out. Ήδη έχουν ενσωματωθεί πιλοτικά 600 λεωφορεία στον σχεδιασμό αυτόν με στόχο μέχρι το 2026 όλα τα οχήματα (3.500) να λειτουργούν έτσι.
