Ιστορικά πρόστιμα από την CNIL σε Shein και Google
Η γαλλική Αρχή Προστασίας Δεδομένων (CNIL) επέβαλε πρωτοφανή πρόστιμα σε δύο κολοσσούς της τεχνολογίας,τη Shein και την Google,λόγω παραβίασης των κανονισμών που αφορούν τα cookies.
Τα επιβληθέντα πρόστιμα ανέρχονται σε 150 εκατομμύρια ευρώ για τη Shein και 325 εκατομμύρια ευρώ για τη Google. Οι παραβάσεις σχετίζονται με την αποτυχία τους να αποκτήσουν τη συναίνεση των χρηστών πριν από την τοποθέτηση διαφημιστικών cookies.
Τι είναι τα cookies και οι κατηγορίες κατά της Google και της Shein
Τα cookies είναι μικρά αρχεία που αποθηκεύονται στους περιηγητές ιστού (browsers) και χρησιμοποιούνται για να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τις διαδικτυακές συνήθειες των χρηστών, προκειμένου να προσφέρουν εξατομικευμένες διαφημίσεις και να ενισχύσουν τα επιχειρηματικά μοντέλα των εταιρειών. Παρά τη σημασία αυτής της πρακτικής, η CNIL διαπίστωσε ότι οι δύο εταιρείες δεν εξασφάλισαν επαρκώς τη συναίνεση των χρηστών ή δεν τους ενημέρωσαν σωστά για τις συνέπειες της συλλογής δεδομένων.
Η δημοφιλής πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, Shein, κατηγορείται ότι απέτυχε να ενημερώσει σωστά τους 12 εκατομμύρια χρήστες στη Γαλλία σχετικά με τις πολιτικές cookie της. Επίσης, προσέφερε περιορισμένες επιλογές ανάκλησης συναίνεσης, γεγονός που καθιστά παράνομη τη διαδικασία συλλογής δεδομένων. Από την άλλη πλευρά, η Google δέχθηκε κριτική για τον λεγόμενο “cookie wall”, ο οποίος αναγκάζει τους χρήστες να αποδεχτούν τα cookies προκειμένου να συνεχίσουν με τις υπηρεσίες του λογαριασμού τους. Αν κι αυτή η πρακτική δεν είναι αυτομάτως παράνομη, η CNIL έκρινε ότι ήταν παραπλανητική καθώς οι χρήστες δεν είχαν πλήρη γνώση των συνεπειών που συνεπαγόταν η συγκατάθεσή τους.
53 εκατομμύρια Γάλλοι χρήστες σύμφωνα με στοιχεία της CNIL
Η χρήση cookies καθώς και η παρακολούθηση χρηστών εκτείνονται πέρα από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Για παράδειγμα, η Google έχει εφαρμόσει διαφημιστικά cookies ακόμα μέσα στο δημοφιλές ηλεκτρονικό ταχυδρομείο Gmail επηρεάζοντας περίπου 53 εκατομμύρια Γάλλους χρήστες. Η CNIL θεωρεί πως αυτό υπονομεύει τη διαφάνεια αλλά και τον έλεγχο που έχουν οι χρήστες στα προσωπικά τους δεδομένα.
Aπαντήσεις από Google και Shein
Η Google αντέτεινε ότι συμμορφώνεται πλήρως με τις απαιτήσεις της CNIL υποστηρίζοντας πως οι αποφάσεις αφορούν παλαιότερες πρακτικές. Αντίθετα, η Shein ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση χαρακτηρίζοντας το πρόστιμο «δυσανάλογο» σε σχέση με τις καταγγελίες αλλά επίσης σημείωσε την «υποδειγματική συμμόρφωση» στην οποία έχει προβεί ως προς τον νόμο.
Σημαντικότητα αυτής της απόφασης στο μέλλον
Η εν λόγω απόφαση στέλνει ένα σαφή μήνυμα προς όλες τις μεγάλες εταιρείες που χειρίζονται προσωπικά δεδομένα: Η συναίνεση πρέπει πάντα να είναι ξεκάθαρη, ενημερωμένη κι εθελοντική. Η ενίσχυση των κανονισμών γύρω από την προστασία προσωπικών πληροφοριών δείχνει πως τόσο η διαφάνεια όσο κι η προστασία ιδιωτικότητας αποτελούν προτεραιότητα για τις ευρωπαϊκές αρχές.
Aυτή η εξέλιξη μπορεί επίσης να προκαλέσει σημαντικές αλλαγές στις πρακτικές συλλογής δεδομένων καθώς επίσης στη διαχείριση των cookies – κάτι ιδιαίτερα κρίσιμο για επιχειρήσεις που βασίζονται στη στοχευμένη διαφήμιση καθώς κι στην ανάλυση στοιχείων.