Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιταχύνει τη νομοθεσία για τους δασμούς στις βιομηχανικές εισαγωγές από τις ΗΠΑ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμματίζει να ολοκληρώσει μέχρι το τέλος της εβδομάδας τη διαδικασία για την κατάργηση όλων των δασμών που αφορούν τις βιομηχανικές εισαγωγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ανταποκρινόμενη σε αίτημα του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η ΕΕ επιδιώκει να εξασφαλίσει ως αντάλλαγμα τη μείωση των δασμών που ισχύουν για τις εξαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ.
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει επίσης να προσφέρει ευνοϊκούς δασμολογικούς συντελεστές σε ορισμένα θαλασσινά και αγροτικά προϊόντα, όπως αναφέρουν πηγές που είναι ενήμερες για τις διαπραγματεύσεις. Παρά το γεγονός ότι η Κομισιόν παραδέχεται ότι η εμπορική συμφωνία με τον Τραμπ ευνοεί κυρίως τις ΗΠΑ, υποστηρίζει ότι είναι απαραίτητη προκειμένου να διασφαλιστεί μια σταθερή και προβλέψιμη επιχειρηματική ατμόσφαιρα.
Αξιοσημείωτο είναι πως η Επιτροπή σχεδιάζει να παρακάμψει τη διαδικασία εκπόνησης μελέτης επιπτώσεων – μια συνήθη πρακτική σε τέτοιες περιπτώσεις – ώστε να προχωρήσει πιο γρήγορα στην υλοποίηση των αποφάσεών της.
Προβληματισμός λόγω απειλών από τον Τραμπ
Οι κινήσεις της Κομισιόν έρχονται παράλληλα με απειλές του Τραμπ σχετικά με την επιβολή πρόσθετων δασμών και άλλων περιοριστικών μέτρων κατά χωρών που φορολογούν ψηφιακές υπηρεσίες. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεσή του στους κανονισμούς της ΕΕ που αφορούν τεχνολογία και ανταγωνισμό, οι οποίοι επηρεάζουν μεγάλες αμερικανικές εταιρείες όπως οι Google (Alphabet) και Apple.
Aυτή τη στιγμή τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα καθώς και τα ανταλλακτικά τους υπόκεινται σε έναν υψηλό φόρο 27,5% στις εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Παρόλο που έχει υπάρξει συμφωνία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ για μειώσεις στους αμερικανικούς δασμούς σχεδόν σε όλα τα ευρωπαϊκά προϊόντα στο 15%, ο Τραμπ έχει ξεκαθαρίσει ότι αυτό δεν θα ισχύσει για τα αυτοκίνητα μέχρις ότου κατατεθεί νομοθεσία από την ΕΕ σχετικά με τους βιομηχανικούς δασμούς.
Αν η ΕΕ υποβάλει αυτή την πρόταση πριν το τέλος του μήνα, τότε ο μειωμένος φόρος 15% στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα θα εφαρμοστεί αναδρομικά από την 1η Αυγούστου. Τα αυτοκίνητα αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι των εξαγωγών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ, καθώς μόνο η Γερμανία είχε εξαγωγές ύψους 34,9 δις δολαρίων σε νέα οχήματα το 2024.
Δυσκολίες στον κλάδο των αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Tην περασμένη Τετάρτη οι εκπρόσωποι των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων απέστειλαν επιστολή στην Κομισιόν ζητώντας αναθεώρηση των στόχων σχετικά με τη γενική καθολική υιοθέτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων έως το 2035. Οι εκπρόσωποι τόνισαν πως ο στόχος αυτός φαίνεται πλέον «ανέφικτος». Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρές προκλήσεις καθώς δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν κινεζικές εταιρείες οι οποίες έχουν αποκτήσει σημαντικό πλεονέκτημα στη νέα εποχή ηλεκτροκίνησης.
Eπιπλέον, οι συνέπειες της ενεργειακής κρίσης λόγω συγκρούσεων στη Μόσχα έχουν οδηγήσει πολλές εταιρείες που επένδυσαν στους ηλεκτρικούς κινητήρες στο χείλος αποτυχίας στρατηγικών τους λόγω αυξημένων κόστους παραγωγής.
Sτην επιστολή τους οι επικεφαλής κορυφαίων εταιρειών στον κλάδο καλούν την πρόεδρο Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν να επαναξιολογήσει τα σχέδια περί κατάργησης κινητήρων εσωτερικής καύσης έως τα μέσα της δεκαετίας του ’30. Υπογραμμίζουν πως η κυριαρχία της Κίνας στην εφοδιαστική αλυσίδα ηλεκτρικών οχημάτων μαζί με νέους εμπορικούς φραγμούς δημιουργούν πρόσθετες δυσκολίες στον κλάδο μας.
“Η μετάβαση πρέπει να αντικατοπτρίζει πραγματικότητα”
“Το σχέδιο μετάβασης πρέπει να ξεπεράσει τον ιδεαλισμό”, δήλωσαν στην επιστολή τους τόσο ο Όλα Κάλενιους όσο και ο Ματίας Τσινκ προσθέτοντας: “Η επίτευξη στόχων εκπομπών CO₂ δεν είναι πλέον εφικτή υπό αυτές τις συνθήκες”.