Το βράδυ της Κυριακής ολοκληρώθηκε η ανέλκυση του ελικοπτέρου που κατέπεσε στη θάλασσα, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του από το ελικοδρόμιο της μαρίνας Βουλιαγμένης.
Στο ελικόπτερο επέβαιναν πέντε άνθρωποι, οι οποίοι είναι σώοι. Πρόκειται για έναν Έλληνα, που ήταν ο πιλότος και δύο ζευγάρια Αμερικανών, που είχαν προορισμό τη Μύκονο. Στο σημείο έσπευσαν σκάφος του Λιμενικού, Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ. Πληροφορίες αναφέρουν πως υπήρχε και δεύτερη παρέα Αμερικανών τουριστών που ήταν μαζί με τα δύο ζευγάρια και θα πετούσαν αμέσως μετά από το ίδιο σημείο με ελικόπτερο άλλης εταιρείας. Ωστόσο μετά το ατύχημα, η πτήση ακυρώθηκε.
Η απογείωση ελικοπτέρου κοντά σε εμπόδια στη μαρίνα Βουλιαγμένης είναι νόμιμη, καθώς το πεδίο απογείωσης δεν θεωρείται ελικοδρόμιο και δεν απαιτεί ειδική αδειοδότηση, αλλά μόνο γνωστοποίηση στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Η νομοθεσία προβλέπει ότι οι πτήσεις από τέτοια πεδία γίνονται με αποκλειστική ευθύνη του κυβερνήτη1. Ωστόσο, η ύπαρξη εμποδίων κοντά στο σημείο απογείωσης θεωρείται επικίνδυνη και δεν διασφαλίζει το απαιτούμενο “επίπεδο ελευθερώσεως εμποδίων”, δηλαδή την ελάχιστη απόσταση που πρέπει να υπάρχει για την ασφαλή απογείωση και προσγείωση, όπως ορίζουν οι αεροπορικοί κανονισμο
Από το 2018, ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και κυβερνήτης Πολιτικής Αεροπορίας, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, έχει εκφράσει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την καταλληλότητα του πεδίου απογείωσης στη μαρίνα του Αστέρα, τονίζοντας ότι πρόκειται για γνωστοποιημένο πεδίο απογείωσης και όχι για επίσημο ελικοδρόμιο.
«Είναι αδειοδοτημένο, εντός προδιαγραφών, αλλά όχι συμβατό με την αεροπορική δεοντολογία και πρακτική. Είναι κοντά σε εμπόδια, είναι σε ένα πλατό 12 μέτρα ύψους, στο σημείο που αναπτύσσονται οι ισχυρότεροι άνεμοι εντός του όρμου της Βουλιαγμένης», αναφέρει.
Η θέση του δημάρχου παραμένει αμετάβλητη όλα αυτά τα χρόνια, καθώς ήδη από τότε είχε δημόσια επισημάνει τις χωροταξικές και επιχειρησιακές αδυναμίες του συγκεκριμένου χώρου.
«Το συγκεκριμένο σημείο δεν είναι ελικοδρόμιο. Με βάση τη νεότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν απαιτείται πλέον υπόστεγο συντήρησης. Όμως είναι υποχρεωτικά τα εξής: διαγραμμίσεις, φωτισμός, ανεμούριο, σύστημα πυρασφάλειας και προσωπικό ασφαλείας κατά τη λειτουργία του», αναφέρει ο δήμαρχος κ. Κωνσταντέλλος.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα πεδία απογείωσης/προσγείωσης ελικοπτέρων (ΖΑΠ) δεν απαιτούν αδειοδότηση, παρά μόνο γνωστοποίηση στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, και οι πτήσεις από αυτά γίνονται με αποκλειστική ευθύνη του κυβερνήτη