Η Γενιά Ζ και η Ψευδαίσθηση της Πολυτέλειας
Η γενιά Ζ έχει αναδείξει την τέχνη του να δημιουργεί την ψευδαίσθηση πολυτελών ταξιδιών. Η εικόνα ενός πεντάστερου ξενοδοχείου, μιας πισίνας ή ενός ιδιωτικού σπιτιού με θέα στη θάλασσα διαμορφώνεται μέσω ημερήσιων πακέτων εισόδου, εκατοντάδων φωτογραφιών σε σύντομο χρονικό διάστημα και μιας προσεκτικής στρατηγικής δημοσίευσης στα social media που εκτείνεται σε εβδομάδες. Είτε με μικρές πληρωμές για πρόσβαση σε πολυτελή καταλύματα είτε με ενοικίαση Airbnb για μία μόνο νύχτα, ο στόχος παραμένει ο ίδιος: η δημιουργία μιας ψηφιακής περσόνας που αποπνέει πολυτέλεια, συχνά βασισμένη σε περιορισμένα οικονομικά μέσα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι νέοι της γενιάς Ζ ξοδεύουν περισσότερα χρήματα από οποιαδήποτε άλλη ηλικιακή ομάδα για ταξίδια.Μάλιστα, ένας στους τρεις είναι διατεθειμένος να αναλάβει χρέος προκειμένου να απολαύσει τις “πολυτελείς διακοπές”. Ωστόσο, πίσω από αυτήν την εικόνα κρύβεται μια διαφορετική πραγματικότητα: οι περισσότεροι ζουν ακόμα στο σπίτι των γονιών τους ή αντιμετωπίζουν χρέη στις πιστωτικές κάρτες.
Αυτό το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά έχει αποκτήσει διεθνείς διαστάσεις. Στις Ηνωμένες Πολιτείες μάλιστα έχει φτάσει σε ανησυχητικά επίπεδα: σύμφωνα με έρευνες της Squaremouth, η γενιά Ζ αναμένεται να δαπανήσει σχεδόν 12.000 δολάρια το καλοκαίρι του 2024 για ταξίδια. Επιπλέον, το 31% των νέων δηλώνει ότι θα εξετάσει τη δυνατότητα δανεισμού για τις “διακοπές” τους μέχρι το 2025.
Τακτικές Δημιουργίας Ιδανικών Εικόνων
Η πρακτική αγοράς ημερήσιων πακέτων εισόδου σε ακριβά resorts είναι εξαιρετικά δημοφιλής μεταξύ αυτής της γενιάς. Οι φωτογραφίες ανεβαίνουν στα social media σταδιακά ώστε να φαίνεται ότι κάποιος μένει συνεχώς σε πολυτελή ξενοδοχεία ή ακόμη και στο εξωτερικό.
Πολλοί επιδιώκουν πρόσβαση σε rooftop πισίνες μέσω μικρών «φιλοδωρημάτων» προς το προσωπικό του ξενοδοχείου για σύντομες φωτογραφικές συνεδρίες. Παράλληλα υπάρχουν περιπτώσεις όπου ενοικιάζονται ακριβά Airbnb μόνο για μία νύχτα και παρουσιάζονται ως μακροχρόνιες αποδράσεις.
Aκόμα και η πρακτική του house-sitting στις πλούσιες γειτονιές χρησιμοποιείται ως μέσο δημιουργίας ψευδαίσθησης μόνιμης κατοικίας σε πολυτελή σπίτια.
Οικονομική Πίεση και Υπερκατανάλωση
Η επιδίωξη αυτής της ιδανικής εικόνας συχνά οδηγεί τους νέους στην οικονομική πίεση. Οι αιτήσεις ενοικίασης κατοικιών δείχνουν ολοένα πιο συχνά πρόσφατες αιτήσεις προσωπικών δανείων που χρηματοδοτούν τις διακοπές τους καθώς επίσης υψηλά ποσοστά χρέους συγκριτικά με τα εισοδήματά τους είναι κοινό φαινόμενο.
Sτη δημόσια συζήτηση υπάρχουν πολλές φωνές που χαρακτηρίζουν αυτές τις συμπεριφορές «οικονομικά ανεύθυνες». Ωστόσο αρκετοί νέοι υποστηρίζουν ότι “οι εμπειρίες έχουν προτεραιότητα”, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει υπερβολικά χρέη ή θυσίες άλλων αναγκών στη ζωή τους.
Sτην πραγματικότητα όμως πολλές φορές δεν πρόκειται καν περί εμπειριών αλλά μάλλον περί αγώνα δρόμου ώστε κάποιος να φωτογραφηθεί όσο πιο πολύ μπορεί μέσα από διαφορετικά σημεία ενός πολυτελούς καταλύματος ή χώρας κατά τη διάρκεια μιας βραχύχρονης επίσκεψης…
Aυτό το σχέδιο δεν περιορίζεται απλά στην προσωπική ευχαρίστηση· πολλοί βλέπουν τη δημιουργία μιας καλοσχεδιασμένης ψηφιακής περσόνας ως μια μορφή «επένδυσης»,προσδοκώντας έτσι αύξηση των ακολούθων τους και τελικά εμπορικές συνεργασίες αξίας μεγάλης κλίμακας.
Eτσι λοιπόν η ψευδαίσθηση της πολυτέλειας μετατρέπεται σ’ έναν μηχανισμό παραγωγής εσόδων – μια ακόμη ψευδαίσθηση καθώς οι περισσότεροι ποτέ δεν πετυχαίνουν αυτό τον στόχο.