Κάθε εβδομάδα, οι παραχωρησιούχοι των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων θα στέλνουν στην ΑΑΔΕ ένα κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό αρχείο που θα περιλαμβάνει τις πινακίδες όλων των οχημάτων που διέσχισαν τα διόδια καθημερινά.
Τα δεδομένα αυτά θα συγκρίνονται με τις πληροφορίες που έχει η ΑΑΔΕ για τα οχήματα που έχουν δηλωθεί σε ακινησία. Σε περιπτώσεις όπου εντοπίζονται οχήματα να κυκλοφορούν ενώ είναι δηλωμένα ως ακινητοποιημένα, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ για την πρώτη παράβαση. Αν η παράβαση επαναληφθεί, το πρόστιμο αυξάνεται στα 30.000 ευρώ και προβλέπεται αφαίρεση του διπλώματος.
Αυτή η νέα προσέγγιση στοχεύει στον εντοπισμό των οχημάτων που συνεχίζουν να κυκλοφορούν προκειμένου να αποφύγουν την πληρωμή τελών κυκλοφορίας. Η εφαρμογή της νέας μεθόδου αναμένεται από τις 30 Σεπτεμβρίου 2025, και μέχρι τότε οι παραδοσιακοί έλεγχοι και οι συσκευές σάρωσης πινακίδων από τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ θα συνεχίζουν τη μάχη κατά όσων πιστεύουν ότι μπορούν να αποφύγουν την καταβολή τελών.
Κάθε χρόνο, οι ψηφιακές δηλώσεις ακινησίας ξεπερνούν τις 100.000, ενώ από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της πλατφόρμας MyCar στις 10 Απριλίου έχουν καταγραφεί 59.635 άρσεις ακινησίας εκ των οποίων οι 38.145 ήταν με αναλογικά τέλη.
Τα πρόστιμα
Σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, σε περίπτωση ανεύρεσης οχήματος σε κυκλοφορία ενώ έχει δηλωθεί ως ακινητοποιημένο επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ.
Σε περίπτωση υποτροπής, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ενημερώνει τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος σχετικά με την επιβολή διοικητικού προστίμου ύψους 30.000 ευρώ και προχωρά στην ενημέρωση για την αφαίρεση του διπλώματος του οδηγού για τρία χρόνια.
Σε περιπτώσεις συνιδιοκτησίας, το διοικητικό πρόστιμο βαρύνει τον συνιδιοκτήτη που υπέβαλε αρχικά το αίτημα για τη θέση του οχήματος σε κατάσταση ακινησίας.Νέα «εργαλεία»
Στην αρχική φάση εφαρμογής αυτής της διαδικασίας, ελεγκτές της ΑΑΔΕ θα χρησιμοποιούν κινητές συσκευές για τη σάρωση πινακίδων στα δρόμους και θα διασταυρώνουν τα στοιχεία με εκείνα των δήλωμένων σε κατάσταση ακινησίας οχημάτων.
Από το φθινόπωρο οι παραχωρησιούχοι καλούνται να συνεργαστούν ενεργά στην προσπάθεια εντοπισμού των αυτοκινήτων που κινούνται χωρίς πληρωμή τελών κυκλοφορίας σύμφωνα με τις εξής διαδικασίες:
1. Οι παραχωρησιούχοι αποστέλλουν στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Γ.ΔΗΛΕ.) κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό αρχείο ανά εβδομάδα με τους αριθμούς κυκλοφορίας των διερχομένων από τα διόδια.
2. Η Γενική Διεύθυνση διασταυρώνει αυτό το αρχείο με εκείνο των δήλωσεων ακινησίας ώστε να εντοπίσει τα αυτοκίνητα που δεν έπρεπε να κινούνται.
3. Τα στοιχεία αυτά (πινακίδες και φωτογραφίες) τίθενται στη διάθεση αρμόδιου υπαλλήλου προκειμένου να γίνει έλεγχος κατάθεσης φορολογικών δηλώσεων.
4. Μετά τον έλεγχο αυτό στοιχειοθετείται παράβαση και ξεκινά η διαδικασία επιβολής προστίμων.
Πριν απ’ όλα αυτά δίνεται στους ιδιοκτήτες η δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων σχετικά με τυχόν διαπιστωμένες παραβάσεις καθώς επίσης γίνεται βεβαίωση τυχόν χρεών τελών κυκλοφορίας καθώς και άλλες σχετικές διαδικασίες όπως είναι η άρση της κατάστασης ακινησίας του αυτοκινήτου μέσω ειδοποίησης προς τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο αυτού.
Προσωπικά δεδομένα
Όσον αφορά την προστασία προσωπικών δεδομένων σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην απόφαση «υπεύθυνος επεξεργασίας» είναι η ΑΑΔΕ, η οποία συλλέγει δεδομένα αποκλειστικά για σκοπούς ελέγχου παραβάσεων όπως αυτές καθορίζονται στο νόμο.