Σημαντικές Αλλαγές στη Διεθνή Ναυτιλία
Η παγκόσμια ναυτιλία εισέρχεται σε μια περίοδο καθοριστικών μεταρρυθμίσεων, καθώς η ανάγκη για μείωση των εκπομπών αερίων επηρεάζει τις στρατηγικές του κλάδου. Πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), η μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, καθώς οι πλοιοκτήτες προετοιμάζονται για την εφαρμογή των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Νέοι Κανονισμοί που Μετασχηματίζουν τον Κλάδο
Το πλαίσιο Net Zero του ΙΜΟ στοχεύει στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO2 μέχρι το 2050. Περιλαμβάνει ένα υποχρεωτικό πρότυπο για την ένταση των εκπομπών και έναν μηχανισμό τιμολόγησης: πλοία που ξεπερνούν συγκεκριμένα όρια θα επιβαρύνονται με πρόστιμα, ενώ εκείνα που διατηρούν χαμηλές εκπομπές θα κερδίζουν μονάδες προς εμπορία. Η επίσημη έγκριση αναμένεται τον Οκτώβριο μέσω ψηφοφορίας.
Από το 2024, ο ναυτιλιακός τομέας εντάσσεται πλήρως στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), υποχρεώνοντας τις εταιρείες να καταβάλλουν τέλη για ένα ποσοστό των CO2 εκπομπών τους κατά τη διάρκεια της πλεύσης τους εντός της ΕΕ. Επιπλέον,από την 1η Ιανουαρίου 2025 τίθεται σε εφαρμογή ο κανονισμός FuelEU Maritime που θέτει ανώτατα όρια στις εκ emissions όλων των πλοίων άνω των 5.000 GT στα λιμάνια της ΕΕ ανεξαρτήτως σημαίας.
Πλοία Γιγάντες με Πράσινη Τεχνολογία
Με αυτές τις θεσμικές εξελίξεις σε εξέλιξη, δεν είναι τυχαίο ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στις παραγγελίες πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα σύμφωνα με τα στοιχεία του νορβηγικού οργανισμού DNV.
Το LNG συνεχίζει να είναι η κυρίαρχη επιλογή με 87 νέες παραγγελίες κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος (με συνολική χωρητικότητα GT 14,2 εκατ.), θεωρούμενος ως «γέφυρα» προς χαμηλότερες εκ emissions. Η μεθανόλη επίσης σημειώνει δυναμική ανάπτυξη με 40 παραγγελίες (4,6 εκατ.GT) καλύπτοντας διάφορους τύπους σκαφών όπως εμπορευματοκιβωτιοφόρα και δεξαμενόπλοια.
Πράσινος Εκσυγχρονισμός στην Ελληνική Ναυτιλία
Οι εξελίξεις αυτές απασχολούν έντονα τόσο την ελληνική ναυτιλία όσο και την ακτοπλοΐα μας καθώς συζητήσεις γύρω από τη βιωσιμότητα συνδέονται στενά με τον «πράσινο εκσυγχρονισμό» του στόλου τους. Το κόστος συμμόρφωσης στους νέους «πράσινους» κανόνες της ΕΕ υπολογίζεται στα περίπου 225 εκατ. ευρώ ενώ οι επιπτώσεις στους ναύλους φτάνουν το ποσοστό αύξησης του 38,6%, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση από τον ΙΟΒΕ.
Η ίδια έκθεση προβλέπει ότι η συνολική συμβολή στον εθνικό Ακαθάριστο Προϊόν (ΑΕΠ) για το έτος 2023 ανέρχεται σε περίπου 914 εκατ. ευρώ λαμβάνοντας υπόψη σχετικούς κλάδους της οικονομίας.
Nέα Θάλασσα για Πράσινες Λύσεις στη Ναυτιλία
Eν κατακλείδι, παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις στον κλάδο σχετικά με την εφαρμογή αυτών των μέτρων και τη χρήση μεταβατικών καυσίμων όπως το LNG, είναι σαφές ότι η ναυτική βιομηχανία εισέρχεται σε μια νέα εποχή όπου οι περιβαλλοντικοί στόχοι θα καθορίζουν ολοένα περισσότερο τις επενδυτικές αποφάσεις.
