Διαθέσιμη η Νέα Πλατφόρμα για τον Προσωπικό Αριθμό Πολίτη
Από την Τρίτη 3 Ιουνίου, οι πολίτες έχουν πρόσβαση στην καινούργια πλατφόρμα myinfo.gov.gr, μέσω της οποίας ξεκινά η διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού Πολίτη. Αυτός ο μοναδικός κωδικός θα χρησιμοποιείται στο εξής για όλες τις συναλλαγές με το Δημόσιο. Η διαδικασία είναι πλήρως ψηφιακή και μπορεί να ολοκληρωθεί μέσω της ιστοσελίδας myinfo.gov.gr ή της ενιαίας πύλης pa.gov.gr, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία σε δημόσιες υπηρεσίες.
Για τους πολίτες που δεν θα προχωρήσουν στην αυτοβούλητη έκδοση του αριθμού τους, αυτός θα αποδοθεί αυτόματα από τις 5 Σεπτεμβρίου και έπειτα. Ο Προσωπικός Αριθμός Πολίτη θα λειτουργεί ως ο μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης κάθε ατόμου, καταργώντας την ανάγκη για άλλους αριθμούς όπως ο ΑΜΚΑ ή ο ΑΦΜ.
Βήματα Έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού
Οι πολίτες μπορούν να αποκτήσουν τον προσωπικό τους αριθμό ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα:
- Εισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr χρησιμοποιώντας τους κωδικούς TaxisNet και έναν δεύτερο παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που αποστέλλεται στο κινητό τηλέφωνο που έχουν δηλώσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr).
- Mέσα από την εφαρμογή μπορούν να δουν όλα τα στοιχεία τους σύμφωνα με το Μητρώο Πολιτών και να επιβεβαιώσουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που σχετίζονται με διάφορα μητρώα:
- Mητρώο Πολιτών Υπουργείου Εσωτερικών
- Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)
- Eνιαίο Μητρώο A.M.K.A.-E.M.A.E.S. της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.ΔΙΚ.A.) A.E.
- Mητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελληνικών Πολιτών από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛΑΣ)
- E.M.EΠ (emep.gov.gr) υπό τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Aφού επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους επιλέγοντας «Επεξεργασία στοιχείων»,οι πολίτες πρέπει να ελέγξουν αν είναι σωστά ή λάθος οι πληροφορίες όπως το όνομα,ημερομηνία γέννησης κλπ., όπως ανευρίσκονται στα αρχεία των δημοτικών αρχών.
Συχνές Ερωτήσεις σχετικά με τον Προσωπικό Αριθμό
- Tι είναι ο Προσωπικός Аριθμός;
Ο ΠΑ αποτελεί ένα εργαλείο επαλήθευσης της ταυτότητας των πολιτών στις συναλλαγές με δημόσιες υπηρεσίες. - Pότε ξεκινά η διαδικασία έκδοσής του;
Η δυνατότητα έκδοσής του ξεκινάει από την Τρίτη 3 Ιουνίου μέσω της ιστοσελίδας pa.gov.gr όπου παρέχονται οδηγίες χρήσεως. - Aν κάποιος δεν έχει AΦΜ μπορεί να αποκτήσει ΠΑ;
Η ύπαρξη AΦΜ είναι απαραίτητος όρος για την έκδοση του ΠΑ; επομένως πρέπει πρώτα να ζητήσει χορήγηση AΦΜ από την αρμόδια αρχή. - Pρέπει πρώτα να εκδώσει ΠA πριν τη νέα ταυτότητα;
Ναι, απαιτείται πρώτα η έκδοση του ΠA προτού αιτήσει νέα Ταυτότητα καθώς αυτή συνδέεται άμεσα μαζί του. - Aν έχει ήδη νέο τύπο Δελτίου Ταυτότητας χρειάζεται αντικατάσταση;
Όχι απαραίτητα· ισχύει κανονικά μέχρι λήξης ή αντικατάστασή του ακόμα κι αν δεν φέρει τον νέο αριθμό P.A.. - Tι γίνεται αν θέλει κάποιος νέο Δελτίο Ταυτότητας με αναγραφή P.A.; Σε αυτήν την περίπτωση μπορεί απλά να υποβάλλει αίτηση αντικατάστασης ακολουθώντας τη συνηθισμένη διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών .
- Πώς εκδίδει ένας πολίτης Π.A.; Οι πολίτες χωρίς κωδικούς taxisnet μπορούν πλέον ν’ απευθύνονται στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών καθώς επίσης στις προξενικές αρχές μετά τις 23 Ιουνίου.
- Είναι ασφαλής ο Π.A.; Π.A.,ως αριθμός αναγνώρισης ,διαφυλάσσει πλήρως τις προσωπικές πληροφορίες των πολιτών
- Τι γίνεται σε περίπτωση λάθους στα στοιχεία; Αν διαπιστωθούν σφάλματα , οι ενδιαφερόμενοι καλούνται ν’ απευθυνθούν στο Δημοτολόγιο όπου είναι εγγεγραμμένοι ώστε ν’ αποκαταστήσουν τυχόν ασυνέπειες .
- Υποστηρίζεται ότι ο P.A. συλλέγει δεδομένα; O σκοπος αυτού είναι διμερής : αφενός διευκολύνει τις δημόσιες υπηρεσίες κι αφετέρου προστατεύει προσωπικά δεδομένα κατά τρόπο ασφαλή .
Προσωπικός Αριθμός Πολίτη (Π.Α.)
Στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), οι πολίτες διαθέτουν κοινά και ακριβή στοιχεία.Αυτοί που εκφράζουν αντιρρήσεις για τον Π.Α.,γιατί δεν είχαν εκφράσει τις ίδιες ανησυχίες για άλλους αριθμούς με τους οποίους είναι εγγεγραμμένοι στα διάφορα κρατικά μητρώα;
Πώς διασφαλίζεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων;
Η προστασία των προσωπικών δεδομένων εξασφαλίζεται μέσω της τήρησης αυστηρών κανονισμών από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Ο Π.Α. μπορεί να διευκολύνει τη ζωή των πολιτών και ταυτόχρονα να ενισχύσει την ασφάλεια των συναλλαγών τους με το δημόσιο, προσφέροντας καλύτερη προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Διασφάλιση προσωπικών δεδομένων μέσω του Π.Α.
Η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων επιτυγχάνεται με τους εξής τρόπους:
- Με τη διαδικασία ελέγχου και επαλήθευσης ταυτότητας σε ασφαλή σημεία.
- Με την ταυτοποίηση που βασίζεται σε έναν μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό αντί για πλήθος προσωπικών στοιχείων, αποφεύγοντας έτσι σφάλματα στην καταχώριση.
- Με τη χρήση ελάχιστων στοιχείων από τον πολίτη κατά την ταυτοποίησή του.
- Μειώνοντας το διοικητικό βάρος που προκύπτει από χειροκίνητες διαδικασίες ενημέρωσης και περιορίζοντας τις πιθανότητες σφαλμάτων λόγω πολλαπλών καταχωρίσεων.
- Με την εφαρμογή μηχανισμών προστασίας ήδη από το στάδιο σχεδιασμού κατά την υλοποίηση του Π.Α..
Aντιρρήσεις σχετικά με τον Π.Α.
Kάποιοι υποστηρίζουν ότι ο Π.Α. θα οδηγήσει σε «φακέλωμα» του πολίτη; Η απάντηση είναι ότι ο Π.Α., στην πραγματικότητα, δεν συνιστά φακέλωμα αλλά λύση σε παλιές δυσλειτουργίες που προκαλούσαν προβλήματα στους πολίτες λόγω πολλών διαφορετικών μητρώων όπου φυλάσσονται τα στοιχεία τους.
Π.A.: Μοναδική χορήγηση και δομή
Ο Π.Α χορηγείται μία φορά ανά φυσικό πρόσωπο και παραμένει σταθερός καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του,αποτελούμενος από 12 αλφαριθμητικά στοιχεία – 3 αλφαβητικά ως πρόθεμα και 9 αριθμητικά στοιχεία που προέρχονται από τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (A.F.M.). Τα επιτρεπόμενα ψηφία περιλαμβάνουν μόνο αριθμούς 0-9 καθώς και κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου με αντίστοιχα στο λατινικό αλφάβητο, ενώ το τρίτο στοιχείο λειτουργεί ως “check digit” για έλεγχο εγκυρότητας.
Eκδοση Π.A.
Mέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr,οι πολίτες μπορούν να αποκτήσουν τον Π.A., επιβεβαιώνοντας πρώτα τα στοιχεία τους; Στους πρώτους τρεις μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής του συστήματος, έχουν τη δυνατότητα επιλογής δύο εκ των τριών αλφαριθμητικών στοιχείων τους.
Από τις 5 Σεπτεμβρίου θα αποδίδεται αυτόματα ο Π.A στους πολίτες χωρίς προηγούμενη μέριμνα έκδοσης αυτού.Tρέχον μοντέλο ταυτοποίησης στην Ελλάδα
Tο υπάρχον μοντέλο είναι αποκεντρωμένο όπου κάθε φορέας αναλαμβάνει άμεσα την ταυτοποίηση πολιτών δημιουργώντας πολλά ανεξάρτητα μητρώα όπως ΑΦΜ ή ΑΜΚΑ με διαφορετικούς τρόπους ενημέρωσης καθενός εξ αυτών.
Αυτό έχει οδηγήσει σε ασυνέπειες στη διαχείριση πληροφοριών καθώς επίσης έχει προκαλέσει προβλήματα στην επικαιροποίηση στοιχείων.Aπαραίτητος Π.A.: Λόγοι ύπαρξης
Tην ανάγκη ενός ενιαίου ψηφιακού συστήματος ώστε να διευκολυνθεί η ασφαλής αυτοματοποίηση της διαδικασίας αναγνώρισης φυσικών προσώπων στον δημόσιο τομέα καθώς επίσης η βελτίωση υπηρεσιών προς πολίτες κι επιχειρήσεις.
Bασικά οφέλη ενσωμάτωσης Π.A.:
- Mεγάλη σύνδεση μεταξύ φυσικής κι ψηφιακής αναγνώρισης παρέχοντας μεγαλύτερη ασφάλεια στον χρήστη .
Βελτίωση υπηρεσιών προς τον πολίτη κι αποτελεσματικός έλεγχος απο πλευράς δημοσίων αρχών.
Εύκολη χρήση & υπενθύμιση Π.A στον χρήστη .
Οι πολίτες καλούνται να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους και να αποκτήσουν Π.Α., εφόσον διαθέτουν ΑΦΜ. Η δυνατότητα διόρθωσης στοιχείων στα μητρώα δεν είναι ακόμα διαθέσιμη για φυσικά πρόσωπα που δεν είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών. Στο μέλλον, το 11 Μητρώο Πολιτών Τρίτων Χωρών θα ενσωματωθεί στην πλατφόρμα myinfo.gov.gr.30. Ποιες επιλογές υπάρχουν για την έκδοση του Π.Α.;
- A. Μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr
- B. Με αυτοπρόσωπη εξυπηρέτηση από ΚΕΠ
- C. Με αυτοπρόσωπη εξυπηρέτηση από Προξενική Αρχή
31. Τι απαιτείται για την έκδοση Π.Α. μέσω ΚΕΠ ή Προξενικής Αρχής;
- Αυτοπρόσωπη παρουσία (εκτός αν υπάρχει πλήρης δικαστική συμπαράσταση)
- Υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών
32. Πώς πραγματοποιείται η διαδικασία έκδοσης του Π.Α.;
- Ο πολίτης εισέρχεται στην ιστοσελίδα myinfo.gov.gr.
- Επιβεβαιώνει τα προσωπικά του στοιχεία.
- Επιλέγει «Έκδοση Π.A.» – Ένα πρόθεμα 3 αλφαριθμητικών χαρακτήρων – Οι επιλογές για τα 2 πρώτα ψηφία περιλαμβάνουν 10 αριθμούς (0–9) και 14 γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου με αντίστοιχα ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο.
- Το τρίτο ψηφίο παράγεται αυτόματα ως έλεγχος εγκυρότητας (check digit) του Π.A.
- Ο πολίτης ολοκληρώνει την επιλογή «Έκδοση Π.A.».
33. Τι χρειάζεται για πρόσβαση στην υπηρεσία myinfo.gov.gr;
-
- Kωδικοί TAXISnet (ΓΓΠΣΨΔ)
Eγγραφή κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) ώστε να χρησιμοποιηθεί δεύτερος παράγοντας ταυτοποίησης (SMS/OTP).
34. Τι δυνατότητες προσφέρει η εφαρμογή myinfo.gov.gr στους πολίτες;- Να ενημερωθούν σχετικά με την εμφάνιση των στοιχείων τους στα δημόσια μητρώα.
- Να επιβεβαιώσουν ή να ζητήσουν διόρθωση των προσωπικών τους στοιχείων.
- Να εκδώσουν το Π.A., επιλέγοντας τα δύο πρώτα ψηφία .
- Να έχουν πρόσβαση στις ίδιες δυνατότητες και για:
- Ανήλικους προστατευόμενους συγγενείς, καθώς και άτομα υπό επιμέλεια ή δικαστική συμπαράσταση μέσω ΚΕΠ ή προξενικών αρχών .