Τραγωδία στα Τέμπη: Νέα στοιχεία και νομικές ενέργειες
Η τραγωδία που συνέβη στα Τέμπη παραμένει στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, καθώς νέα δεδομένα έρχονται στο φως σχετικά με τη φωτιά (πυρόσφαιρα) που εκδηλώθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Στο μεταξύ, οι συγγενείς των θυμάτων έχουν καταθέσει πρόσφατα μηνύσεις και αγωγές συνολικού ύψους περίπου 80 εκατ. ευρώ κατά των γερμανικών κολοσσών Siemens και Bayer, στηριζόμενοι σε πορίσματα επίσημων πραγματογνωμόνων που κατέδειξαν τα έλαια σιλικόνης ως υπεύθυνα για την πυρόσφαιρα.
Εν τω μεταξύ, η ημερομηνία έναρξης της δίκης για τις ευθύνες πίσω από την τραγωδία έχει οριστεί για τις 23 Μαρτίου 2026. Μια δημοσιογραφική έρευνα από την ιστοσελίδα Data Journalists αποκαλύπτει για πρώτη φορά επίσημα έγγραφα και τεχνικά φυλλάδια από τις εταιρείες Siemens Mobility GmbH και Bayer AG, καθώς επίσης αλληλογραφίες με εμπλεκόμενους φορείς που περιλαμβάνονται στη δικογραφία της υπόθεσης. Αυτά τα έγγραφα σχετίζονται με τη χρήση και τα χαρακτηριστικά των ελαίων σιλικόνης που χρησιμοποιούνταν στον εξοπλισμό του συρμού.
Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, τα τεχνικά φυλλάδια αναφέρουν ότι τα συγκεκριμένα έλαια δεν φέρουν χαρακτηρισμούς επικινδυνότητας ούτε απαιτούν ειδικά μέτρα αποθήκευσης, ενώ η θερμοκρασία ανάφλεξής τους είναι άνω των 300°C. Αυτές οι πληροφορίες αποκτούν ιδιαίτερη σημασία καθώς κρατικά πορίσματα αποδίδουν σε αυτά το ρόλο στην εκδήλωση της πυρόσφαιρας.
Παράλληλα, όπως αναφέρεται στην έρευνα του Data Journalists, διεθνείς εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα περιστατικά παρόμοιας φύσεως στη διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με τα έλαια σιλικόνης. Η ανάλυση αυτή φωτίζει επίσης τη διαδικασία τεχνικής διερεύνησης καθώς και επιστολές πραγματογνωμόνων για πρόσθετα στοιχεία μαζί με τις λεπτομερείς τεχνικές προδιαγραφές του υλικού όπως καταγράφονται σε εγγράφων της Siemens και της Bayer.
Αυτή η πτυχή της υπόθεσης αναμένεται να απασχολήσει έντονα τόσο τη δικαιοσύνη όσο και την κοινή γνώμη τους επόμενους μήνες.
Δημοσίευμα data Journalists
“Μνήμες Τεμπών ξύπνησαν από το σοβαρό ατύχημα της 13ης Οκτωβρίου στην Σλοβακία…”
“Αντίθετα…”
Οι Data Journalists φέρνουν στο προσκήνιο επίσημα αρχεία του ΟΣΕ – Siemens – Bayer σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους αλλά κι ενδεχόμενοι κινδύνοι από τη χρήση ελαίων σιλικόνης.Από όσα παρουσιάζουμε κι έχουν συμπεριληφθεί στη δικογραφία προκύπτουν σημαντικά συμπεράσματα. Οι κρατικοί πραγματογνώμονες είχαν ήδη ενημερωθεί από νωρίς για τις εκθέσεις ΟΣΕ – Siemens αλλά φαίνεται πως δεν τις αξιολόγησαν σωστά.
Όπως γνωστοποίησε πριν λίγες ημέρες η DW, δύο ισχυρές γερμανικές εταιρείες βρίσκονται πλέον μπλεγμένες στο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα: πρόκειται για την Bayer AG που έχει βάση το Λεβερκούζεν κι τη Siemens Mobility GmbH που εδρεύει στο Μόναχο.
Επίσημα Έγγραφα της Siemens για τα Έλαια Σιλικόνης στην Υπόθεση των Τεμπών
Τα επίσημα έγγραφα που σχετίζονται με τα έλαια σιλικόνης από τη Siemens έχουν προκύψει στο πλαίσιο της δικογραφίας που αφορά την τραγωδία στα Τέμπη. Αυτά περιλαμβάνουν διακριτικά τόσο της γερμανικής εταιρείας όσο και του ΟΣΕ.Τα στοιχεία που παρέχονται από τη Siemens χρονολογούνται από το 1994 και έχουν επαναπιστοποιηθεί το 2004.
Τα έγγραφα, τα οποία φέρουν επίσης το λογότυπο του ΟΣΕ, περιλαμβάνουν δελτία δεδομένων ασφαλείας από τις εταιρείες Siemens και Bayer.Αυτά αναλύουν τις φυσικές, χημικές και οικολογικές ιδιότητες μιας ουσίας γνωστής ως Baysilone M50 EL, η οποία είναι ένα υγρό σιλικόνης.
Βασικά Στοιχεία:
- Εταιρεία: Bayer AG, Τμήμα Οικολογίας και Ασφάλειας (Leverkusen, Γερμανία)
- Ημερομηνία Έκδοσης: 6 Ιανουαρίου 1994
- Χρήση: Χημική ουσία με εμπορική ονομασία Baysilone M50 EL.
Kύρια Συστατικά:
Pεριέχει Polydimethylsiloxane, μια άοσμη και άχρωμη σιλικόνη.
Kίνδυνοι:
- Δεν θεωρείται επικίνδυνο προϊόν.
- No ειδική σήμανση επικινδυνότητας απαιτείται.
Pρώτες Βοήθειες:
- Eπαφή με τα μάτια: Ξέπλυμα με άφθονο νερό.
- Eπαφή με το δέρμα: Μηχανική αφαίρεση του προϊόντος (χωρίς χημικά).
Kαταπολέμηση Πυρκαγιάς:
Aρμόδια μέσα: CO₂ , αφρός ή πυροσβεστική σκόνη.
Tυχαία Διαρροή:
Nα απορροφηθεί με κατάλληλο υλικό (π.χ.,πριονίδι ή άμμο).
Xειρισμός & Aποθήκευση:
Dεν απαιτούνται ειδικά μέτρα προστασίας αλλά να χρησιμοποιούνται προστατευτικά γυαλιά κατά τη μεταφορά λόγω πιθανής συσσώρευσης στατικού ηλεκτρισμού.
Bασικές Φυσικές & Χημικές Ιδιότητες:
- Mορφή: Υγρή
- Xρώμα: Άχρωμο li >
- Oσμή : Άοσμο li >
- Aναφλέξιμο σημείο : Μη εφαρμόσιμο li >
- Θερμοκρασία ανάφλεξης : >300°C li >
- Aδιάλυτο στο νερό . li > ul >
Aυτό το προϊόν δεν ταξινομείται ως επικίνδυνο φορτίο σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες κι επιτρέπεται η αποστολή έως 500 ml ανά συσκευασία στη Γερμανία μέσω ταχυδρομείου .
Tα επίσημα τεχνικά φυλλάδια που προσκομίστηκαν από την Hellenic train μετά την αίτηση των πραγματογνωμόνων είναι επίσης διαθέσιμα στη δικογραφία των Τεμπών .
Aυτά περιγράφουν λεπτομερώς τις ιδιότητες , χρήσεις καθώς και τους κινδύνους αυτών των προϊόντων . Tα έλαια σιλικόνης θεωρούνται ασφαλή εδώ και πολλές δεκαετίες χωρίς να έχει παρατηρηθεί καμία αντίστοιχη περίπτωση σε ατυχήματα μεταξύ τρένων .
Tην ίδια στιγμή , οι πληροφορίες σχετικά με την «σταθερότητα σε ακραίες θερμοκρασίες» υποδεικνύουν ότι «Διατηρούν τις ιδιότητές τους τόσο σε πολύ χαμηλές όσο και σε υψηλές θερμοκρασίες».
Sτην περίπτωση αυτή , ο Βέλγος ειδικός Μπαρτ Ακό απέκλεισε οποιαδήποτε σχέση μεταξύ των ελαίων σιλικόνης κι εστίασε στην πιθανότητα εύφλεκτου υλικού ως αιτία για την πυρά.
Sύγκρουση στην Σλοβακία – Δύο Διαφορετικές Περιπτώσεις h1 >
Mια πρόσφατη σύγκρουση τρένων στη Σλοβακία προκαλεί συνειρμούς σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη . Ωστόσο , οι δύο αμαξοστοιχίες δεν λειτουργούσαν ηλεκτρικά όπως στην ελληνική περίπτωση αλλά χρησιμοποιούσαν πετρέλαιο .Σύμφωνα με πληροφορίες από αστυνομικούς κύκλους ,τουλάχιστον 80 επιβάτες υπήρχαν τραυματισμένοι εκ των οποίων κάποιοι σοβαρά.
Ο υπουργός Εσωτερικών δήλωσε ότι οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν πως μια παραβίαση κανονισμών ήταν η αιτία της σύγκρουσης καθώς ένας οδηγός δεν παραχώρησε προτεραιότητα στον άλλο.
Οι αρχές διερευνούν αν υπήρχαν προβλήματα στο σύστημα σηματοδότησης ή αν κάποιο τρένο πέρασε σημάδι κινδύνου.Η σύγκρουση συνέβη στις 13 Οκτωβρίου στη γραμμή Košice – Rožňava όπου η διπλή γραμμή γίνεται μονή κοντά στη μονάδα Jablonovsky.Μέχρι τώρα δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με την ταχύτητα κίνησης των τρένων εκείνη τη στιγμή ενώ οι αρχές συνεχίζουν να εξετάζουν όλα τα στοιχεία γύρω από αυτό το περιστατικό.
Ένα κατεστραμμένο βαγόνι παρέμεινε στο σημείο του ατυχήματος,μαζί με τη διαλυμένη μηχανή. Τα δύο οχήματα σταμάτησαν σε ένα ανάχωμα που βρίσκεται περίπου 30-50 μέτρα μακριά από τη σιδηροδρομική γραμμή. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι ζημιές στις μηχανές και τα βαγόνια ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια ευρώ.Είναι προφανές ότι η διερεύνηση του συμβάντος στη Σλοβακία είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Λόγω της ντιζελοκίνησης, δεν υπάρχει σύνδεση με τα ηλεκτροκίνητα τρένα των Τεμπών, γεγονός που ενδέχεται να σχετίζεται με την παρουσία ελαίων σιλικόνης. Εάν υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ των δύο περιστατικών, αυτό θα αποκαλυφθεί τις επόμενες εβδομάδες και μήνες καθώς προχωρούν οι έρευνες στη Σλοβακία. Η πιθανή συσχέτιση μπορεί να αφορά τις υποδομές, την τεχνολογική επάρκεια και τα μέτρα ασφαλείας που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής.Ωστόσο, μια αρχική εικόνα από τα σλοβακικά μέσα ενημέρωσης δεν δείχνει ότι το συνολικό δίκτυο ήταν παλιό ή ότι υπήρχε έλλειψη στοιχειωδών κανόνων ασφαλείας, όπως παρατηρήθηκε στην ελληνική περίπτωση.
