Η Ιστορία του Τζιν: Από τα Ορυχεία στην Παγκόσμια Μόδα
Από την αναταραχή της εποχής του χρυσού στην Καλιφόρνια μέχρι τις συνεργασίες με διάσημους καλλιτέχνες, το ντένιμ -γνωστό και ως τζιν- έχει καταφέρει κάτι σπάνιο για ρούχα: να γίνει ο πιο αναγνωρίσιμος και προσιτός κώδικας ένδυσης που έχει δημιουργηθεί ποτέ από την αμερικανική μόδα. Ένα παντελόνι σχεδιασμένο για να αντέχει στις σκληρές συνθήκες των ορυχείων και των ράντσων μεταμορφώθηκε σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο, επηρεάζοντας αισθητική, κουλτούρα και μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων.
Πώς όμως ένα απλό παντελόνι κατέληξε να είναι το πιο διαχρονικό ύφασμα της παγκόσμιας μόδας;
Η ιστορία ξεκινά στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν ένας μεταλλωρύχος στην Καλιφόρνια αντιμετώπιζε ένα συχνό πρόβλημα: τα παντελόνια του σκίζονταν συνεχώς. Ο ράφτης Jacob davis αποφάσισε να βρει μια λύση ενισχύοντας τα σημεία που υπέφεραν με χάλκινα πριτσίνια. Η εφεύρεσή του -τα “παντελόνια με πριτσίνια”- γνώρισε άμεση επιτυχία. Ωστόσο, χρειάζονταν κεφάλαια και συνεργασία για την κατοχύρωση της πατέντας. Έτσι απευθύνθηκε στον Levi Strauss, τον προμηθευτή υφασμάτων του. Ο Strauss γρήγορα αντιλήφθηκε τη δυνατότητα εμπορίας αυτής της ιδέας. Το 1873 οι δύο τους κατοχύρωσαν από κοινού την πατέντα και εγκαινίασαν τη νέα εποχή των μπλε τζιν.
Η «Στολή» της Αμερικανικής Εργατικής Τάξης
Με τη βοήθεια των δικτύων πωλήσεων του Strauss, τα τζιν εξαπλώθηκαν σε όλη τη χώρα. Μεταλλωρύχοι, αγρότες και καουμπόηδες αναζητούσαν ένα ανθεκτικό ύφασμα που θα άντεχε στις δυσκολίες της καθημερινότητας. Το τζιν έγινε το άτυπο «εθνικό ένδυμα» για όσους εργάζονταν σκληρά, ενσωματώνοντας αξίες όπως η αντοχή και η πρακτικότητα.
Στη συνέχεια οι εταιρείες άρχισαν να εξερευνούν παραλλαγές στο σχέδιο αυτό. Το 1934 παρουσιάστηκαν τα πρώτα γυναικεία τζιν ενώ η δημοτικότητα των “dude ranch vacations” έφερε το τζιν σε νέες δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου.
Aπό το Εργοτάξιο στο Σαλόνι
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο συνέβη μια σημαντική αλλαγή στη χρήση τους. Οι Αμερικανοί είχαν αποταμιεύσει χρήματα κι επιθυμούσαν έναν πιο χαλαρό τρόπο ζωής· έτσι η μόδα στράφηκε προς την leisure wear (ένδυση ελεύθερου χρόνου). Οι οικογενειακές συγκεντρώσεις στα μπαρμπεκιού στους κήπους καθώς επίσης η ανάπτυξη των προαστίων δημιούργησαν ευκαιρίες για καθημερινή χρήση των τζιν.
Eπιπλέον οι εταιρείες εργάστηκαν ώστε αυτά να γίνουν αποδεκτά στα σχολεία – μία καθοριστική κίνηση που άνοιξε τις πόρτες στη νεολαία.
Ποπ Κουλτούρα & Χρυσή Εποχή ’70s
Sτη δεκαετία του ’60 τα τζιν έγιναν σύμβολο αντίστασης: από τους χίπις έως τους rock stars εκείνης της εποχής.
Στη συνέχεια στα ’70s εμφανίστηκαν οι bell bottoms καθώς επίσης designer jeans που ανέδειξαν το ντένιμ από εργαλείο εργασίας σε σύμβολο υψηλής μόδας.
Αυτή ήταν επίσης περίοδος εκτόξευσης της βιομηχανίας denim όπου το ύφασμα έγινε διεθνές φαινόμενο διαπεραίνοντας κοινωνικές τάξεις κι ηλικίες – όπως σημειώνουν οι ειδικοί στη μόδα.
Η Σύγχρονη Αγορά
Tώρα πια η βιομηχανία denim αξίζει πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο με brands όπως Levi’s και Calvin Klein να επενδύουν σε διάσημες προσωπικότητες ώστε να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους μέσα σε μια ασταθή οικονομική κατάσταση.
Παρά τις αλλαγές στις τάσεις -φαρδιά ή στενά- αυτό που παραμένει είναι ότι το τζιν δεν έχει ξεπεραστεί ποτέ; αποτελεί ίσως ένα από τα λίγα κομμάτια ένδυσης με συνεχιμένη παρουσία στη μόδα εδώ και πάνω από έναν αιώνα!
MIA Διαχρονική Συμβολική Παρουσία
Pέρα από την πρακτικότητα κι αισθητική του ντένιμ κουβαλάει μία μοναδική πολιτιστική σημασία.
Είναι ο καθρέπτης μιας δημοκρατικής προσέγγισης χωρίς διακρίσεις ή περιορισμούς· συνδέεται τόσο με τον κόπο όσο κι με την εξέγερση αλλά παράλληλα μπορεί να συμβαδίζει τόσο με glam όσο κι απλές στιγμές.
Αν υπάρχει κάποιο ένδυμα που μπορεί πραγματικά να αφηγηθεί την ιστορία μιας κοινωνίας είναι χωρίς αμφιβολία το τζιν!
