Διάλογος για το Εθνικό Απολυτήριο και τις Εξετάσεις
Σήμερα, η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, άνοιξε τον εθνικό διάλογο στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής με σκοπό τη διαμόρφωση μιας διακομματικής συναίνεσης σχετικά με το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων και το Εθνικό Απολυτήριο.
«Δεν επιθυμούμε να αιφνιδιάσουμε κανέναν ή να αλλάξουμε εν κινήσει το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων. Στόχος μας είναι να του δώσουμε προοπτική.Δεν θα υπάρξουν αιφνιδιαστικές αλλαγές ούτε κίνδυνοι για τους μαθητές που βρίσκονται ήδη στις τάξεις», δήλωσε η Υπουργός Παιδείας προς τα μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
Η κ. Ζαχαράκη τόνισε την ανάγκη υπερκομματικού διαλόγου ώστε μέχρι το τέλος του 2026 να καταλήξουμε σε μια κοινή πρόταση για την εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου από το 2029-2030.
«Είναι κρίσιμο να αναγνωρίσουμε ότι οποιαδήποτε αλλαγή στην εκπαίδευση απαιτεί χρόνο.Τα παιδιά που φοιτούν στο λύκειο αυτή τη στιγμή δεν θα εξεταστούν με κάποιο νέο σύστημα, καθώς έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία τους», επεσήμανε η υπουργός.
Συμφώνησε επίσης με τον Στέφανο Παραστατίδη από το ΠΑΣΟΚ ότι «η σημερινή συνεδρίαση πρέπει να σηματοδοτήσει την αρχή ενός θεσμικού και αξιόπιστου διαλόγου με σαφή χρονοδιάγραμμα για την αναμόρφωση του Λυκείου».
Η υπουργός υπογράμμισε ότι ο θεσμός των εισαγωγικών εξετάσεων έχει μακροχρόνια σημασία στη χώρα μας και έχει επηρεάσει κοινωνικά και μορφωτικά πολλές γενιές μαθητών. Η πρόταση για ένα νέο μοντέλο δεν είναι απλώς μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που μπορεί να υλοποιηθεί γρήγορα,καθώς απαιτεί χρόνο και συνεννόηση πέρα από τις κυβερνητικές θητείες.
“Είναι καθήκον μας να ξεκινήσουμε αυτή τη συζήτηση”, πρόσθεσε η κ. Ζαχαράκη, επισημαίνοντας τη συνεργασία με εκπαιδευτικούς ώστε οι αλλαγές αυτές να επικεντρωθούν στη συνολική πορεία των μαθητών αντί της «εξεταστικοκεντρικής» προσέγγισης.
Αναφέρθηκε επίσης στα αποτελέσματα διεθνών ερευνών που δείχνουν ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις προκαλούν άγχος στους μαθητές κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους: “Το 20% έως 25% των εφήβων βιώνει τέτοια συμπτώματα”.
“Ο χρονισμός είναι σωστός πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς”,είπε η υπουργός,προσδιορίζοντας έτσι τον στόχο ενός νέου μοντέλου εκπαίδευσης που θα επικεντρώνεται στον μαθητή.
“Η Ελλάδα μπορεί και δικαιούται μια ισχυρή μεταρρύθμιση όπως αυτή του Εθνικού Απολυτηρίου”, τόνισε η Υπουργός Παιδείας αναφερόμενη στη σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων με αυτόν τον θεσμό όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
“Θέλουμε έναν αξιόπιστο τίτλο σπουδών”, δήλωσε χαρακτηριστικά προσθέτοντας πως μέρος αυτού θα είναι πιστοποιήσεις στον τομέα πληροφορικής καθώς και γλωσσομάθειας μέσω κρατικών πιστοποιητικών εντός σχολείου.
“Αυτές οι πρωτοβουλίες έχουν ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ώστε να λειτουργούν νωρίτερα”.
Mπαμπινιώτης: Ανάγκη Συνεργασίας
Ο καθηγητής Γιώργος Μπαμπινιώτης ανέφερε πως χρειάζεται συνεργασία μεταξύ κομμάτων για την επίτευξη μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στο Λύκειο.
“Πρέπει οπωσδήποτε να βρούμε τρόπους ενίσχυσης της τεχνικής εκπαίδευσης ώστε τα παιδιά μας να αποκτούν αναγνωρισμένα πτυχία”, σημείωσε καταλήγοντας πως υπάρχει ανάγκη επίλυσης προβλημάτων γύρω από ένα απαξιωμένο Λύκειο.
Μεταρρύθμιση στο εκπαιδευτικό σύστημα: Προτάσεις και προκλήσεις
Η ανάγκη για αλλαγές στον εκπαιδευτικό τομέα είναι επιτακτική, καθώς αυτό θα συμβάλλει στη μείωση του οικονομικού βάρους που φέρουν οι ελληνικές οικογένειες. Είναι απαραίτητο να επαναστατήσουμε το υπάρχον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, προχωρώντας σταδιακά προς την πλήρη κατάργησή του.Αντ’ αυτού, θα πρέπει να εισαχθεί ένα πιο λογικό σύστημα που θα αξιολογεί το εθνικό απολυτήριο. «Είμαστε η μοναδική χώρα όπου οι πανελλαδικές αποτελούν τον αποκλειστικό παράγοντα εισαγωγής σε ανώτερα ιδρύματα», δήλωσε ο κ.Μπαμπινιώτης.
Από την πλευρά της αντιπολίτευσης, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Στέφανος Παραστατίδης πρότεινε τη δημιουργία ενός Εθνικού Διαλόγου για το Λύκειο και τις διαδικασίες πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας και το Ι.Ε.Π., καλώντας σε συμμετοχή πολιτικών κομμάτων, ακαδημαϊκών και της κοινωνίας των πολιτών με έμφαση στην εκπαιδευτική κοινότητα.
«Σε εύλογο χρονικό διάστημα, περίπου έναν χρόνο από τώρα, θα πρέπει να συγκεντρωθούν τα πρώτα συμπεράσματα με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης», ανέφερε ο κ. Παραστατίδης προσθέτοντας ότι απαιτείται νέα συνεδρίαση της Επιτροπής για τον εθνικό διάλογο σχετικά με την εκπαίδευση.
«Αν σήμερα απλώς διεξάγουμε μια ακόμα συζήτηση χωρίς συνέχεια, τότε θα έχουμε χάσει μια σημαντική ευκαιρία», τόνισε ο ίδιος. «Ωστόσο,αν καταφέρουμε να ανάψουμε τη σπίθα ενός γνήσιου διαλόγου που έχει αρχή και συνέχεια — τότε ίσως σε λίγα χρόνια μιλήσουμε για μια πραγματική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση». Ο κ. Παραστατίδης υπογράμμισε ότι η παιδεία δεν πρέπει να θεωρείται πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης αλλά εθνική υπόθεση.
Ο Διονύσης Καλαματιανός από τον ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στο παρόν σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων ως ξεπερασμένο και αναποτελεσματικό στις σημερινές συνθήκες: «Το Λύκειο έχει γίνει ένα εργαστήριο εξετάσεων όπου η Γ’ Λυκείου ουσιαστικά ακυρώνεται». Επίσης επισήμανε ότι η είσοδος στα δημόσια πανεπιστήμια δεν γίνεται μέσω του σχολείου αλλά εξωτερικά, προκαλώντας οικονομική επιβάρυνση στις οικογένειες.
Σχολιάζοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης σχετικά με το Εθνικό Απολυτήριο είπε πως φαίνεται ότι στόχος είναι η αύξηση των εξετάσεων αντί της κατάργησής τους: «Θα ενισχυθεί η παραπαιδεία ενώ οι ανισότητες στην εκπαίδευση όχι μόνο δεν θα μειωθούν αλλά πιθανόν να αυξηθούν». Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη αναβάθμισης του παιδαγωγικού έργου καθώς και τη δυνατότητα πρόσβασης στα πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις για αποφοίτους ΕΠΑΛ.
Ο Ιωάννης Δελής από το ΚΚΕ υποστήριξε πως οι κυβερνητικές αλλαγές έχουν στόχο τη δημιουργία ενός πιο ανταγωνιστικού συστήματος που ενδέχεται να αποκλείσει τα παιδιά λαϊκών οικογενειών από τα πανεπιστήμια: «Οι ταξικοί φραγμοί στη πρόσβαση στα ΑΕΙ θα γίνουν ακόμη πιο έντονοι» είπε χαρακτηριστικά.
Η Σοφία Ασημακοπούλου από την Ελληνική Λύση σημείωσε πως χρειάζονται αλλαγές βασισμένες σε ένα σταθερό εκπαιδευτικό πλαίσιο που ξεκινά από την προσχολική ηλικία: «Προτείνουμε ουσιαστική αναβάθμιση του επαγγελματικού προσανατολισμού ήδη από το γυμνάσιο» ανέφερε.