Αύξηση Μεταναστευτικών Ροών στην Κρήτη και Γαύδο
Η πίεση που δέχονται η Κρήτη και η Γαύδο από τις μεταναστευτικές ροές έχει φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα από την αρχή του 2025, με τα δουλεμπορικά δίκτυα να εντείνουν τη δραστηριότητά τους, αυξάνοντας τα δρομολόγια από τη Λιβύη. Σε συνέντευξή του στο iEidiseis, ο Πρόεδρος της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Δυτικής Κρήτης, Βασίλης Κατσικανδαράκης, επισημαίνει ότι για πρώτη φορά η Κρήτη αναδεικνύεται ως η κύρια πύλη εισόδου στη χώρα μας με αύξηση 350% στις αφίξεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος:
«Στην Κρήτη το Λιμενικό διαχειρίστηκε από την αρχή του χρόνου μέχρι το τέλος Μαΐου περίπου 120 περιστατικά που αφορούσαν σε περίπου 5.800 μετανάστες. Πέρυσι το ίδιο διάστημα τα περιστατικά ήταν 35 και οι μετανάστες 1.400. Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη τον Ιούνιο,καθώς μόνο στις αρχές του μήνα τα περιστατικά ήταν 22 μέσα σε διάστημα περίπου μίας εβδομάδας. Τα νούμερα φανερώνουν μία συνθήκη ασφυκτική την ώρα που το καλοκαίρι είναι ακόμα στο ξεκίνημά του. Το προσωπικό και οι δομές στο νησί δεν είναι τέτοια που να μπορούν να σηκώσουν το βάρος της πρώτης πύλης εισόδου».
Η κατάσταση στη Γαύδο είναι εξίσου δύσκολη καθώς εκεί δεν υπάρχει οργανωμένη λιμενική υπηρεσία αλλά μόνο ένα λιμενικό φυλάκιο που λειτουργεί περιορισμένα:
«Μέχρι πριν από περίπου δύο χρόνια δε θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς τις εξελίξεις. Σκεφτείτε ότι στη Γαύδο πήγαινε μόνο ένας λιμενικός για υπηρεσία τον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να καλύψει τις ανάγκες του τουρισμού, δηλαδή για ένα καραβάκι που έδενε εκεί κοκ. Πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει και έτσι υπάρχουν στη ΓαΥδο δύο λιμενικοί καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου».
Ο κ. Κατσικανδαράκης προσθέτει ότι οι λιμενικοί ειδοποιούν για τις αφίξεις μεταναστών και αναλαμβάνουν κάποιες πρώτες ενέργειες πριν παραδώσουν τα περιστατικά στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Χανίων.
Τα κυκλώματα διακινητών έχουν στραφεί προς την Κρήτη εδώ και σχεδόν δύο χρόνια: «Κάποια στιγμή οι διακινητές άνοιξαν νέα δρομολόγια από το Τομπρούκ της Λιβύης προς την Κρήτη», σημειώνει ο κος Κατσικανδαράκης προσθέτοντας πως «σε αντίθεση με τις βάρκες που ξεκινούν από την Τουρκία όπου μπορείς να ειδοποιήσεις τις Αρχές εκεί ώστε να τους προλάβουν, στην περίπτωση των σκαφών από τη Λιβύη αυτό δεν ισχύει». Οι δουλέμποροι αφήνουν συχνά τους πρόσφυγες σε απομονωμένες παραλίες όπως αυτή της Τρυπητής.
Η έλλειψη υποστηρικτικών δομών στην Κρήτη καθιστά απαραίτητο ένα μεγάλο ταξίδι μεταφοράς των προσφευγόντων προς άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Φόβοι για Ναυάγια
Tην ίδια στιγμή εκφράζονται ανησυχίες σχετικά με πιθανά πολύνεκρα ναυάγια λόγω των νέων τύπων σκαφών που χρησιμοποιούνται: «Τα διεθνή δίκτυα διακινητών χρησιμοποιούσαν μεγάλα σκάφη για μεταφορά προσφευγόντων στην Ιταλία – τώρα όμως έχουν στραφή στα μικρότερα ξ wooden boats with outboard engines», εξηγούν πηγές από το Λιμενικό.
“Οι τιμές παραμένουν ίδιες όπως όταν ταξιδεύανε προς Ιταλία – ξεκινώντας γύρω στα $4,000 ανά άτομο.”
Aυτός ο δρόμος είναι δύσκολος στον έλεγχο απ’ τις αρχές ενώ οι δουλέμποροι κερδίζουν σημαντικά ποσά ανά κάθε επιχείρηση.