Η Ακρίβεια Πλήττει τις Διακοπές και τις Αγορές των Ελλήνων
Η οικονομική πίεση από την ακρίβεια συνεχίζει να επηρεάζει το εισόδημα των Ελλήνων, περιορίζοντας τις επιλογές τους για διακοπές και αγορές κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ),περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες (52%) δεν σκοπεύουν να κάνουν διακοπές φέτος,ενώ η εμπορική δραστηριότητα παραμένει υποτονική παρά την περίοδο εκπτώσεων.
Η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος, που ξεκίνησε στις 14 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί στις 31 Αυγούστου, δεν έχει προσφέρει ανακούφιση στα νοικοκυριά. Η μειωμένη αγοραστική δύναμη σε συνδυασμό με την αυξανόμενη τιμή προϊόντων οδηγεί τους καταναλωτές σε πιο προσεκτικές αγορές, εστιάζοντας στα απαραίτητα είδη και αναζητώντας πάντα τις καλύτερες τιμές.
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θεόδωρος Καπράλος, δήλωσε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ότι «Η αγοραστική δύναμη πλέον έχει μειωθεί. Τα 2/3 πηγαίνουν στα βασικά. Ψωνίζουν όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη, δεν υπάρχει πια η παρορμητική αγορά. Πλέον ο κόσμος χαλάει τα λεφτά του διαφορετικά. Με βάση τα στοιχεία του Μαΐου έχουμε 5,6% μείωση του όγκου πωλήσεων και 4,4% σε πραγματικό τζίρο».
Επιπλέον ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών ανέφερε σχετικά: «Ένας μισθός πρέπει να καλύψει στέγη, λογαριασμούς ενέργειας και τρόφιμα· είτε θα πάει διακοπές είτε θα ψωνίσει κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. (…) Δεδομένου ότι έχουμε τη χαμηλότερη αγοραστική αξία στην Ευρώπη είναι σαφώς προφανές ότι οι εκπτώσεις δε θα αποδώσουν όπως αναμένονταν».
Ακρίβεια: Περισσότεροι από τους μισούς δεν σχεδιάζουν διακοπές
Οι επιπτώσεις της ακρίβειας επεκτείνονται στον τομέα του τουρισμού καθώς ένα σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων αποφεύγει φέτος τις καλοκαιρινές εξορμήσεις λόγω αυξημένων εξόδων και άλλων οικονομικών υποχρεώσεων. Η έρευνα που διεξήχθη τον Ιούνιο από το ΙΕΛΚΑ σε δείγμα 800 καταναλωτών δείχνει μια τάση προς την εξοικονόμηση στις διακοπές: οι περισσότεροι επιλέγουν πιο οικονομικές μορφές διαμονής όπως εξοχικές κατοικίες (54%), ενοικιαζόμενα δωμάτια (21%) ή camping (5%), ενώ περιορίζουν τα έξοδα για εστίαση μέσω προετοιμασίας γευμάτων στο σπίτι.
Συνολικά το 52% των συμμετεχόντων στη μελέτη δηλώνει πως δεν σκοπεύει να ταξιδέψει αυτό το καλοκαίρι – γεγονός που μπορεί να αντικατοπτρίζει είτε οικονομικές πιέσεις είτε προσωπικούς περιορισμούς.
Ωστόσο,το 48% σχεδιάζει κάποια μορφή ταξιδιού: το 33% σκέφτεται περιορισμένες αποδράσεις ενώ μόλις το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο ή ακόμα περισσότερες ημέρες (+1%).Από αυτούς που έχουν σχέδια για διακοπές οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για διάστημα μεταξύ οκτώ έως δεκατεσσάρων ημερών ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 24% σκοπεύει για τέσσερις έως επτά ημέρες.
Προτιμήσεις Προορισμών:
- 60%: Παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας
- 28%: Νησιά
Η μέση διάρκεια παραμονής είναι συγκρατημένη στα 11,3 ημέρες, με δαπάνες κυρίως σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης καθώς %61% δηλώνουν πως θα μειώσουν τις αγορές τους λόγω λιγότερων διαθέσιμων χρημάτων.
(68%) θεωρούν ότι η έλλειψη εισοδήματος είναι ο κύριος λόγος πίσω από αυτή την κατάσταση ενώ σημαντικός παράγοντας αποτελούν επίσης οι αυξημένες τιμές εισιτηρίων μεταφοράς καθώς επίσης κι εκείνες της στέγασης).
Aξιοσημείωτο είναι πάντως ότι παρά την οικονομική συγκράτηση οι καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν τα προϊόντα ντόπιων παραγωγών στηρίζοντας έτσι την εγχώρια αγορά – συγκεκριμένα (53%) % επιλέγει ν’ αγοράζει από τοπικούς προμηθευτές . Αυτό αντικατοπτρίζει μια στάση κατανάλωσης που συνδυάζει τόσο τη διάθεση για οικονομία όσο κι εκείνη της στήριξης της εγχώριας παραγωγής.
Συμπέρασμα:
Συνολικά , η φετινή θερινή περίοδος χαρακτηρίζεται από συγκρατημένη κατανάλωση , όπου τόσο οι διακοπες όσο κι οι αγορες προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα που δημιουργεί η ακρίβεια .